ما را در شبکه های اجتماعی بیابید

جمشید مشایخی درگذشت

منتشر شده در
جمشید مشایخی

جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون پس از تحمل یک دوره بیماری ساعت ۲۱ امشب (۱۳ فروردین ماه) دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرنگار هفت خبر نیوز، جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون متولد ۶ آذر ۱۳۱۳ در تهران است.

او تحصیلاتش در رشته تئاتر را نیمه‌کاره رها کرد و در سال ۱۳۳۶ به استخدام اداره تازه تأسیس هنرهای دراماتیک درآمد و به عنوان بازیگر کار خود را در برنامه نمایشی کانال سوم غیردولتی آغاز کرد. پس از آن در فیلم کوتاهی با عنوان «جلد مار» به کارگردانی هژیر داریوش به همراه فخری خوروش بازی کرد اما به خاطر بازی در یک فیلم سینمایی برای مدتی از کار تئاتر اخراج شد.

در سال ۱۳۴۳ در فیلم سینمایی «خشت و آینه» ساخته ابراهیم گلستان همراه با پرویز فنی‌زاده، مهری مهرنیا، جلال مقدم، محمدعلی کشاور و پری صابری نقش کوتاهی را ایفا کرد. این فیلم که آغازگر سینمای موج نوی ایران به‌شمار می‌آید در ۲۲ دی ماه ۱۳۴۴ در سینما رادیوسیتی تهران اکران شد و سه هفته در آن سینما بر روی پرده بود و مشایخی در این فیلم در نقش ارشد کلانتری در خلال صحبتش با پزشکی که مورد سرقت اقوام بیمار ناراضی قرار گرفته، انتقادهایی از روابط و انتظارات مردم وارد می‌داند.

در آذر ماه سال ۱۳۴۶ نقش «بزرگ آقا» را در نمایش «میراث» کاری از بهرام بیضایی بازی کرد که در تالار ۲۵ شهریور روی صحنه رفت.

در سال ۱۳۴۸ همراه با علی نصیریان، عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی و پرویز فنی‌زاده در فیلم «گاو» ساخته داریوش مهرجویی افای نقش کرد و در همان سال یکی از ماندگارترین نقش‌هایش (خان دایی) را در فیلم «قیصر» به کارگردانی مسعود کیمیایی همراه با بهروز وثوقی، ناصر ملک‌مطیعی، ایران دفتری، پوری بنایی، بهمن مفید، جلال پیشوائیان و… بازی کرد.

مشایخی کار حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۴۹ به‌طور رسمی آغاز کرد و نقش‌های متفاوتی را بازی کرد که به گفته خودش برخی از آنها را برای کمک به کارگردان پذیرفته بود.

پس از آن با کارگردان‌های متعددی همکاری کرد و در آثار مهمی حضور داشت که از آن جمله می‌توان به فیلم‌هایی همچون «شازده احتجاب» بهمن فرمان‌آرا، «ماه عسل» فریدون گله، «سوته‌دلان» علی حاتمی، «کمال‌الملک» علی حاتمی، «خانه عنکبوت» علیرضا داودنژاد، «گل‌های داوودی» رسول صدرعاملی، «آوار» سیروس الوند، «طلسم» داریوش فرهنگ، «تحفه‌ها» ابراهیم وحیدزاده، «سرب» مسعود کیمیایی، «دلاوران کوچه دلگشا» حسن هدایت، «روز واقعه» شهرام اسدی، «کمیته مجازات» علی حاتمی، «خانه‌ای روی آب» بهمن فرمان‌آرا، «بانوی من» یدالله صمدی، «شمعی در باد» پوران درخشنده، «یک بوس کوچولو» بهمن فرمان‌آرا، «جرم» مسعود کیمیایی، «پدر آن دیگری» یدالله صمدی و… و سریال‌های تلویزیونی همچون «سلطان صاحبقران» علی حاتمی، «پاییز صحرا» اسدالله نیک‌نژاد، «هزاردستان» علی حاتمی، «امام علی» داود میرباقری، «پهلوانان نمی‌میرند» حسن فتحی، «روشن‌تر از خاموشی» حسن فتحی، «تبریز در مه» محمدرضا ورزی، «معمای شاه» محمدرضا ورزی و… اشاره کرد.

او در سال ۱۳۶۳ برای ایفای نقش در دو فیلم «گل‌های داوودی» و «کمال‌الملک» برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در سومین دوره از جشنواره فیلم فجر شد.

مشایخی منتخب ششمین دوره همایش چهره‌های ماندگار و دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر است.

او در سال ۹۳ به عنوان سفیر سلامت چشم و بینایی و در سال ۹۴ به عنوان سفیر سلامت از سوی وزارت بهداشت و دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران معرفی و به وی تندیس سلامت اهدا شد.

این بازیگر پیشکسوت تا امروز در ۹۹ فیلم سینمایی، ۶۴ فیلم، سریال و تئاتر تلویزیونی ایفای نقش کرده است که آخرین حضورش در فیلم سینمایی «بن‌بست وثوق» به کارگردانی و نویسندگی حمید کاویانی و تهیه‌کنندگی مهرداد فرید محصول سال ۱۳۹۵ بود.

او طی این سال‌ها برنده تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در هفتمین دوره جشن خانه سینما بابت ایفای نقش در فیلم «بانوی من» (۱۳۸۲)، نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد در سومین دوره جشن خانه سینما بابت ایفای نقش در فیلم «کمیته مجازات» (۱۳۷۸)، برنده جایزه بهترین بازیگر مرد بابت ایفای نقش در فیلم «پدربزرگ» در جشنواره بین‌المللی فیلم پیونگ‌یانگ (۱۳۶۴)، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر بابت ایفای نقش در فیلم «گل‌های داوودی» (۱۳۶۳) و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر بابت ایفای نقش در فیلم «کمال‌الملک» (۱۳۶۳) شد.

مشایخی از جمله بازیگرانی بود که پایبندی به اخلاق و اصول اخلاقی برایش اولویت داشت. او بعد از حمله کاربران اینترنتی ایران به لیونل مسی روی خط برنامه نود آمد و ضمن عذرخواهی از مسی در مورد رفتار زشت برخی افراد که در فضای مجازی به این بازیکن بی‌احترامی کرده بودند، صحبت کرد و گفت: کسانی که این عمل زشت را انجام دادند، ایرانی نیستند. مشایخی همچنین
پس از اینکه رضا عطاران در نشست فیلم سینمایی «طبقه حساس» در جشنواره فیلم فجر عنوان کرده بود: «من برای خنداندن مردم حاضرم شلوارم را نیز پایین بکشم»، در واکنش به این موضوع گفت: «آقای عطاران شما می‌توانستید برای خنداندن مردم بگوید؛ از بالای یک درخت تبریزی به پایین می‌پرم نه آنکه آن حرف زشت را که من از گفتن آن خجالت می‌کشم را به زبان بیاورید؛ آن‌وقت ما بخاطر این بی‌اخلاقی‌ها به او جایزه هم می‌دهیم». پس از آن رضا عطاران در مصاحبه‌ای که با احسان علی‌خانی در ویژه برنامه نوروزی شبکه سوم داشت، نسبت به ماجرای صحبت‌هایش در نشست خبری «طبقه حساس» که موجب جنجال‌هایی شده بود آن را یک سوءتفاهم قلمداد کرد. او همچنین در جشن انجمن منقدان سینما از این انجمن به شدت انتقاد کرد و گفت: «چرا در تیزرهایی که نشان می‌دهند تنها چهره یک بازیگر نمایش داده می‌شود. مگر فقط یک بازیگر داریم؟من  یاد گرفتم که مانند علی معلم رک باشم و حرف‌هایم را بزنم. اگر می‌دانستم که فقط یک هنرپیشه برای منتقدین مطرح است سال‌ها پیش این کار را رها می‌کردم. این مسئله را جدی می‌گویم. گویا سایرین در تئاتر و سینما زحمت نکشیده‌اند که فقط یک نفر را نشان می‌دهند. این همان بازیگری است که: «روزگاری جلوی شهبانو تنبک می‌زد، و حالا خانه‌اش را وقف می‌کند.»!

جمشید مشایخی در طول تعطیلات نوروز در بیمارستان عرفان بستری بود و ساعت ۲۱ امشب (۱۳ فروردین ماه) دار فانی را وداع گفت.

دیدگاهتان را بنویسید