ما را در شبکه های اجتماعی بیابید

«آبادان یازده ۶۰» فیلم برگزیده جایزه سینمایی ققنوس + تصاویر

منتشر شده در
سعید ملکان شهریار بحرانی جایزه ققنوس
مهرداد خوشبخت جایزه ققنوس
جایزه ققنوس
سعید ملکان حبیب والی نژاد جایزه ققنوس
امیرعباس ربیعی جایزه ققنوس
مسعود ده نمکی جایزه ققنوس
حبیب والی نژاد جایزه ققنوس
شهریار بحرانی جایزه ققنوس
سعید ملکان حبیب والی نژاد جایزه ققنوس
امیرعباس ربیعی جایزه ققنوس
حسن کلامی جایزه ققنوس
نمایش سرباز جایزه ققنوس
نمایش سرباز جایزه ققنوس
گروه سرود جایزه ققنوس
جایزه ققنوس

فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» به دلیل توجه ویژه به سوژه نقش رسانه در جنگ و نمایش عزتمندانه مقاومت مردم ایران، فیلم برگزیده نهمین جایزه سینمایی ققنوس شد.

به گزارش سون آرت نیوز، آیین اختتامیه نهمین جایزه سینمایی «ققنوس» ویژه معرفی برترین فیلم‌های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، شب گذشته چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حسین الهام، دبیر این رویداد گفت: سینما انقلاب‌ در ۹ سالی که متولد شده، به دنبال احیای یک نگاه فراموش شده در فیلم‌هاست؛ نگاهی از نوع تحلیل محتوایی فیلم‌ها از منظر علوم انسانی، نگاهی که در هیمنه نقدهای فرمالیستی گم شده است. ملاک ما در نقد محتوایی فیلم‌ها، گفتمان انقلاب اسلامی است.

او ادامه داد: ​هیأت داوران این دوره در فرصتی کم و فشرده، فیلم‌های برگزیده امسال را انتخاب کردند و جایزه ققنوس به فیلم‌هایی تقدیم می‌شود که نزدیک‌ترین قرابت را با گفتمان انقلاب اسلامی دارند، به ویژه اینکه امسال شاهد رستاخیز ملت ایران در تکریم و مشایعت پیکر حاج قاسم سلیمانی بودیم.

سپس گروه نمایش سرود «آوای رضوان» قطعاتی را اجرا کرد و در ادامه سخنانی از رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگردان‌ها و اهالی سینما پخش شد.

سپس نمایش «سرباز» نمایش برگزیده همایش سردار آسمانی با موضوع حاج قاسم سلیمانی روی صحنه رفت.

در ادامه فاتح نورایی خواننده پاپ اثری در مدح سردار سلیمانی خواند.

سپس حسین الهام، دوباره روی صحنه آمد و بیانیه هیأت داوران را قرائت کرد.

در ادامه، حبیب والی‌نژاد، تهیه‌کننده سینما با حضور روی صحنه فیلم «روز صفر» را به عنوان فیلم شایسته تقدیر این رویداد  به دلیل تعریف بدون لکنت و بی تعارف از مساله امنیت ایران و مولفه‌های آن، صراحت در نمایش حق ایران در تامین امنیت داخلی خود از راه مبارزه با اشرار و دشمنان در بیرون از مرزها، ارائه تصویری امیدوارانه و غرورآفرین از گستردگی چتر اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران، و قهرمان پردازی و احیای ژانر اکشن در سینمای ایران اعلام کرد.

سعید ملکان کارگردان فیلم پس از دریافت جایزه خود، به رغم درخواست مجری مراسم، صحبت نکرد.

پس از آن از فیلم «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا به دلیل ارائه دقیق الگوی درست و معقول اعتراض به مشکلات مدیریتی و کاستی‌ها، نمایش تصویر روشن از نحوه مطالبه پیگیرانه‌ و خستگی ناپذیر حقوق مردم، انعکاس تصویر محترمانه و واقعی از مردم معترض و مرزبندی با اعتراضات کور تقدیر شد که تندیس و جایزه این بخش توسط مسعود ده‌نمکی، کارگردان سینما به حبیب والی‌نژاد تهیه‌کننده خروج اهدا شد.

ده‌نمکی در ادامه خطاب به حاتمی‌کیا گفت: لازمه انقلابی بودن تحمل سختی‌هاست، وقتی قرار باشد وارد منطقه ممنوعه شوی و آب در لانه مورچه‌ها بریزی، نباید منتظر فرش قرمز باشی که برایت کف بزنند.

او ابراز امیدواری کرد که بچه مسلمان‌ها هم صرفا نگاه فرمالیستی نداشته باشند و به محتوای فیلم‌ها هم اهمیت بدهند.

فیلم «لباس شخصی» سومین فیلم تقدیری جایزه ققنوس بود که به دلیل انتخاب و پرداخت نزدیک به واقعیت سوژه ای از تاریخ معاصر ایران به زبان روز، تصویر نتایج فاجعه بار نفوذ دشمنان در سطوح بالای حاکمیتی، نفی ساده‌انگاری در قبال تلاش دنباله‌دار دشمنان در قالب جریان های فرهنگی درون ساختار سیاسی تجلیل شد.

امیرعباس ربیعی کارگردان فیلم جایزه خود را دریافت کرد و در سخنی کوتاه گفت: تازه شروع کرده‌ام، برایم دعا کنید.

سپس صدر هاشمی مدیر رادیو آبادان در زمان جنگ تحمیلی روی صحنه آمد و فیلم برگزیده نهمین جایزه سینمایی ققنوس را اعلام کرد.

 «آبادان یازده ۶۰» به دلیل  توجه به سوژه جنگ رسانه‌ای به ویژه در شرایط حاضر، به دلیل نمایش عزتمندانه از مقاومت مردمی آبادان در سال های ابتدایی جنگ، فاصله گذاری با مولفه های ضد جنگ در روایت دفاع مقدس، نمایش اتحاد مردم در طیف‌ها و سلیقه های مختلف در برابر دشمن، ارائه تصویری شریف و محترم از احساسات وطن پرستانه مردم ایران و روایتی بی غرض از چالش ها و مشکلات روزهای دفاع، به عنوان برترین فیلم جایزه ققنوس شد و مهرداد خوشبخت کارگردان فیلم، حسن کلامی تهیه‌کننده  و علیرضا کمالی بازیگر آن، روی صحنه حاضر شدند.

خوشبخت در سخنانی گفت: ما در انتهای فیلم یک فایل صوتی پخش کردیم که همان فراخوانی است که از رادیو آبان پخش شد و نگذاشت شهر سقوط کند.

حسن کلامی تهیه‌کننده «آبادان یازده ۶۰» هم گفت: ما فیلم را به سردار مقاومت، حاج قاسم سلیمانی تقدیم کردیم، چون فیلم مقاومت است.

در پایان این مراسم، به دلیل شجاعت در نمایش تصویر قرآنی حکمرانی ولی خدا بر پرده سینما، تلاش برای ساخت فرم سینمایی متناسب با محتوای قرآنی، ارتقای مدیوم مستند به یک محفل اخلاقی و تربیتی، هدفگذاری استراتژیک و آینده در انتخاب سوژه‌ای با موضوع توان موشکی ایران، ضمن تقدیر از نیروی هوافضای سپاه و احترام به نگاه درست و دقیق فرمانده گرانقدر این نیرو سردار حاجی‌زاده به رسانه و سینما، از شهریار بحرانی به عنوان چهره هنری سینمای انقلاب تقدیر شد.

او جایزه خود را از خانواده شهید ابوزینب دریافت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید