ما را در شبکه های اجتماعی بیابید

همین مانده بود سوال کردن را از دُو دُو یاد بگیریم

منتشر شده در
رامبد جوان

دیروز وقتی نشست خبری فیلم سینمایی «طلا» برگزار شد، رامبد جوان تهیه‌کننده این فیلم به ما، یعنی خبرنگاران سوال کردن را آموزش داد. نمی‌دانم چرا یاد دُو دُو افتادم.

دیروز یکشنبه ۱۴ بهمن ماه و با برگزاری پنجمین روزِ جشنواره فیلم فجر این رویداد هنری به نیمه راه رسید تا بعد از نمایش ۱۵ فیلم، حالا و از فردا منتظر نیمه دوم جشنواره و نمایش ۱۴ فیلم باقی مانده باشیم، اما همین یک نیمه جشنواره هم از حاشیه‌های کوچک و بزرگ گرفته تا بی‌برنامگی و بعضاً بی‌احترامی به اهالی رسانه کم نداشت.

شاید یکی از جدی‌ترین بی‌احترامی‌ها، دیروز و در نشست خبری فیلم سینمایی «طلا» اتفاق افتاد. آنجا که رامبد جوان به سوالات خبرنگاران ایراد گرفت و گفت که سوال‌های جدی‌تر بپرسید! او گفت که یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران را به زبان ساده تولید کرده! بنابراین باید سوال‌های بهتری پرسیده شود! البته چیزهای دیگر هم گفت اما نمی‌دانم چرا من دائم یاد دُو دُو دُو دُو دُو، دُو. بُم. بُم. بُم. افتادم.

باز هم نمی‌دانم، شاید دیدن برنامه «خندوانه» که در سطحی‌ترین شکل ممکن قصد خنداندن مخاطب را دارد، باعث شده سطح سلیقه ما هم نازل شود و این طور سوال‌های نازل بپرسیم. الله اعلم، اما یک نکته دیگر هم بگویم و از این حاشیه که قشنگ معلوم است به هیچ جایمان بر نخورده بگذریم و آن اینکه، مجری جوان، رامبد جان وقتی تنها ۵ دقیقه از دیدن فیلم برای نخستین بار گذشته است و بعد قرار است در فضایی که خبرنگاران بسیاری نشسته‌اند و هر کدام تنها یک سوال، آن هم مکتوب می‌توانند بپرسند، واقعا چه توقعی دارید.

یا مثلا خبر دارید یک مجری‌ای برای این نشست‌ها انتخاب کرد‌ه‌اند که برای خواندن هر سوال چند بار تپق زده است یا سوال‌هایی را که دوست نداشته و احتمالا انتقادی بوده را برای خودشیرینی بین هنرمندان نخوانده است. البته منظورم آقای مدقق مجری روز گذشته نشست‌ها نیست و خیلی چیزهای دیگر که احتمالا شما خبر ندارید، بنابراین به نظرم بهتر است هر کسی کار خودش را انجام دهد و به کار دیگری دخالت نکند، وقتی دانا نیست.

البته این نکته را هم بگویم که اگر دوستان مدیر جلسه اجازه می‌دادند در همان جلسه پرسش و پاسخ دیشب این نکات را به عرض می رساندم، منتها نشد، و این شد که مکتوب شد؛ حالا حوالی دم دم‌های ۲ بامداد.

و دوباره مجری برنامه «خندوانه» حتما در اکران عمومی فیلم شما (طلا) در رسانه‌هایمان میزبان‌تان هستیم تا طعم گفت‌وگوی جذاب و سوال‌های حرفه‌ای و فنی را هم بچشید. البته اگر تعریف از خود نباشد. هر چند یک بار به بهانه فصل اول «خندوانه» گفت‌وگوی مفصلی داشتیم.

اما دیروز همه حاشیه‌ها به «طلا» ختم نشد و اتفاقات دیگر هم افتاد. مثلا بوی سیگار را که گفته بودیم، همچنان می‌آید. یا مثلا ضیافت سیمرغ‌ها که قرار بود برگزار شود. نشد. کسی هم نگفت چرا. بعضی‌ها گفتند چون همسر استاد علی نصیریان فوت کرده، کنسل شد! من که حتما قانع شدم، شما را نمی‌دانم؟

دیروز فیلم «خون خدا» هم در جشنواره دیدنی شد. کارگردان جوان آن که خودش به تنهایی به اندزه یک تیتر اسم و فامیل دارد، یعنی «مرتضی‌علی عباس‌میرزایی» هم به نشست خبری آمد و از دغدغه‌اش برای روایت این فیلم گفت. نمی‌دانم دغدغه به تنهایی می‌تواند دلیل محکمی برای فیلم ساختن باشد یا قصه‌گویی هم لازم است؟ آخر فیلم‌های این دوره از جشنواره همه چیز دارد جز قصه. البته بعضی‌هایشان. کمی بیشتر از بعضی.

اما تا دیروز باید عنوان شلوغ‌ترین نشست رسانه‌ای یک فیلم را به فیلم «وقتی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار بدهیم. خبرنگاران کیپ تا کیپ نشسته بودند. سوال‌ها هم مکتوب شده از چپ و راست رسید. شبنم مقدمی همچنان تحت تاثیر فیلم بغض کرد و به سختی سخن گفت. حق داشت، چون فیلم در عین حال که خیلی تلخ بود، واقعی بود. زمان نمایش فیلم هم خیلی‌ها بغض کردند. گونه‌ها خیس شد. تاریک بود اما بعضی با صدا اشک ریختند.

بعد هم که فرشته صدرعرفایی خواست سخن بگوید اهالی رسانه در ستایش بازی زیبایش برای او کف زدند. اتفاقی غریب که تا این نیمه از جشنواره همچنان رخ نداده بود.

«وقتی که ماه کامل شد» درواقع یک داستان واقعی را از زندگی تروریست معروف عبدالمالک ریگی و برادرش به تصویر می‌کشد و خشونت این گروه تروریستی علیه مردم بی‌گناه. حالا برای اینکه سوء‌تفاهی اتفاق نیفتد، آبیار کارگردان فیلم گفت که طایفه «ریگی» اصیل و ریشه‌دار است. به انقلاب خدمت کرده است. بنابراین به جای استفاده از نام ریگی از نام‌های عبدالحمید و عبدالمالک استفاده کنید.

فردا و در نیمه دوم جشنواره فیلم فجر، ابتدا انیمیشن «بنیامین» نمایش داده می‌شود.

بعد هم از «یلدا» رونمایی می‌شود، بعد «جمشیدیه» و حسن ختام هم «مردی بدون سایه» است.

جشنواره فیلم فجر که از روز چهارشنبه ۱۰ بهمن کار خود را آغاز کرده تا ۲۲ بهمن ادامه خواهد داشت و البته روزهای ۱۹ و ۲۰ بهمن به دلیل شهات حضرت زهرا (س) دو روز تعطیل خواهد شد و پرواز سیمرغ‌ها پایان‌بخش این رویداد مهم هنری خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید