ما را در شبکه های اجتماعی بیابید

گزارش کامل از متن و حاشیه مراسم اسکار ۲۰۱۹ + عکس

مراسم اسکار 2019؛ گزارش کامل از متن و حاشیه + عکس

منتشر شده در
آلفونسو کوارون اسکار 2019

نود و یکمین مراسم اهدای جوایز اسکار بامداد دوشنبه ۶ اسفند ماه در دالبی تیه‌تر شهر لس‌آنجلس برگزار شد و اسکار بهترین فیلم به «کتاب سبز» رسید. آلفونسو کوارون کارگردان فیلم «روما» نیز موفق شد سه اسکار در رشته‌های بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری و بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان دریافت کند.

به گزارش خبرنگار هفت خبر نیوز، مراسم اعطای جوایز نود و یکمین دوره مراسم آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار بامداد دوشنبه ۶ اسفند ماه  در حالی در دالبی تیه‌تر شهر لس‌آنجلس برگزار شد.

این اولین بار بود که مراسم اسکار مجری نداشت و اهداکنندگان جوایز بدون این که کسی آن‌ها را همراهی کند روی صحنه حاضر شده و نام برندگان را اعلام کنند. انتخاب مجری برای این مراسم یکی از پر سر و صداترین حواشی اسکار امسال بود.

کوین هارت با انتشار پستی در اینستاگرامش خبر داد که به عنوان مجری مراسم ۲۰۱۹ انتخاب شده و از این موضوع ابراز خرسندی کرد اما چند روز بعد با انتشار ویدئویی عنوان کرد که آکادمی اسکار به او گفته بابت توییتی که سال ۲۰۱۱ منتشر کرده، عذرخواهی کند و او نیز به همین دلیل از میزبانی مراسم اسکار انصراف داده است.

این توییت درباره همجنسگراها بوده که طی آن کوین هارت گفته بود اگر پسرم همجنسگرا شود با او برخورد می‌کنم.

هارت این توییت را پاک کرد اما در عین حال گفت که نمی‌خواهد شب مراسم باعث حاشیه شود.

او بعد از عذرخواهی بابت انصرافش از میزبانی اسکار ۲۰۱۹ گفت که به عنوان یک کمدین هدفش نزدیک کردن آدم‌ها به هم است نه اینکه باعث جدایی شود و همچنین گفته که نمی‌خواهد خوراک حرف‌ها و حواشی فضای مجازی باشد.

با این وجود یک روز پیش از مراسم شایعاتی مبنی بر این که احتمال دارد ووپی گلدبرگ مجری اسکار باشد، منتشر شد.

از دیگر حواشی اسکار ۲۰۱۹  تصمیم آکادمی برای اهدای اسکار به فیلم مردم‌پسند بود که چندان مورد اقبال قرار نگرفت. همچنین اندکی پیش از مراسم تصمیم آکادمی برای اهدای ۴ اسکار حین پخش تبلیغات تلویزیونی غوغا به پا کرد. این تصمیم که در ابتدا آکادمی بر اجرای آن اصرار داشت با اعتراض بزرگان سینما از مارتین اسکورسیزی تا آلفونسو کوارون روبه‌رو شد و در نهایت آکادمی مجبور شد از تصمیم خود صرف‌نظر کند.

مراسم اسکار ۲۰۱۹ با اجرای آهنگی از گروه «کویین» توسط آدام لمبرت و برایان می آغاز شد. گروهی که سال‌هاست از مرگ خواننده اصلی آن فردی مرکوری گذشته و امسال سوژه فیلم نامزد اسکار «راپسودی بوهمی» هم هستند

گروه کویین اسکار 2019
آدام لمبرت و برایان می در حال اجرای آهنگی از گروه «کویین» در مراسم اسکار ۲۰۱۹

در آغاز مراسم سه بازیگر زن سرشناس تینا فی، مایا رودولف و امی پولر برای اهدای جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن روی صحنه آمدند و مایا رودولف گفت: «یک یادآوری سریع برای آن‌ها که سردرگم شده‌اند،‌ لازم است بدانید امشب خبری از مجری مراسم نیست. قرار نیست جایزه اسکار بهترین فیلم عامه‌پسند اهدا شود و البته مکزیک هنوز پول ساخت دیوار را پرداخت نکرده است.»

بهترین بازیگر نقش مکمل زن

نامزدها: ایمی آدامز برای فیلم «معاون»، ماریانا دتاویر برای فیلم «روما»، رجینا کینگ برای فیلم «اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند»، اما استون برای فیلم «سوگُلی» و ریچل وایس برای فیلم «سوگُلی»

اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن به رجینا کینگ برای فیلم «اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند» رسید.

کینگ با چشمان اشک‌بار روی صحنه رفت و با یادی از جیمز بالدوین نویسنده و نمایشنامه‌نویس آمریکایی، از مادر خود و سایر نامزدهای این بخش تشکر کرد. او صحبت‌هایش را با جمله «خدا همیشه خوب است» به پایان برد.

رجینا کینگ در فیلم اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند
رجینا کینگ در فیلم «اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند»

بهترین فیلم مستند

جیسون موموآ بازیگر فیلم «آکوامن» و هلن میرن روی صحنه آمدند تا جوایز مربوط به بهترین مستند سال را اهدا کنند.

نامزدها: «سولوی آزاد» ساخته الیزابت چای واسارهی، جیمی چین، «هیل کانتی امروز صبح، امروز غروب» ساخته رامل راس، «مراقب فاصله بودن» ساخته بینگ لئو، «پدرها و پسرها» ساخته طلال درکی، «آر بی جی» ساخته بتسی وست، جولی کوهن.

اسکار بهترین مستند سال اهدا شد به «سولوی آزاد» ساخته الیزابت چای واشارهی و جیمی چین.

این اثر محصول شبکه نشنال جئوگرافیک و درباره زندگی کوهنورد مشهور آمریکایی الکس هانلد است. الیزابت چای واشارهی و جیمی چین کارگردان‌های مستند «سولوی آزاد» هستند که اصالت آسیایی دارند. آنها پس از دریافت جایزه از نشنال جئوگرافیک برای اعتماد به آسیایی تبارها تشکر کردند.

مستند سولوی آزاد اسکار 2019
فیلم مستند بلند «سولوی آزاد»

پس از این بخش یکی از فیلم‌های نامزد اسکار بهترین اثر سال، «معاون» برای مخاطبان معرفی شد و تریلری از آن پخش شد.

بهترین چهره‌پردازی و مو

جایزه بهترین چهره‌پردازی و مو، اولین جایزه فنی اسکار امسال بود.

نامزدها:  گوران لوندستروم، پاملا گولدامر برای فیلم «مرز»، جنی شیرکور برای فیلم «ماری ملکه اسکاتلندی‌ها» و کیت بیسکو، پاتریشیا دی‌هنی، گرگ کانم، کریس گالاهر برای فیلم «معاون»

اسکار بهترین چهره‌پردازی و مو به کیت بیسکو، پاتریشیا دی‌هنی، گرگ کانم، کریس گالاهر برای فیلم «معاون» رسید.

فیلم «معاون» در مورد زندگی دیک چنی بود و در آن بازیگرانی چون کریستین بیل، سم راکول و استیو کارل در نقش‌هایی چون دیک چنی، جورج دبلیو بوش و دونالد رامسفلد بازی کرده بودند.

فیلم معاون
فیلم «معاون»

بهترین طراحی لباس

نامزدها: مری زافرس برای فیلم «ترانه باستر اسکراگز»، روث ای. کارتر برای فیلم «پلنگ سیاه»، سندی پوئل برای فیلم «سوگلی»، سندی پوئل برای فیلم «بازگشت مری پاپینز» و الکساندر برن «ماری ملکه اسکاتلندی‌ها».

جایزه بهترین طراحی لباس به روث ای. کارتر برای فیلم «پلنگ سیاه» تعلق گرفت.

فیلم پلنگ سیاه
فیلم «پلنگ سیاه»

بهترین طراحی صحنه

بعد از توقفی برای تبلیغات تلویزیونی، کریس ایوانز و جنیفر لوپز برای اهدای جایزه بهترین طراحی صحنه روی سن حاضر شدند.

نامزدها: هانا بیکلر و جی هارت برای فیلم «پلنگ سیاه»، فیونا کرامبی و آلیس فلتن برای فیلم «سوگلی»، ناتان کراولی و کتی لوکاس برای فیلم «نخستین انسان»، جان میره و گوردون سیم برای فیلم «بازگشت مری پاپینز»، یوخینیو کابایرو و باربارا انریکز برای فیلم «روما».

اسکار بهترین طراحی صحنه به هانا بیکلر و جی هارت برای فیلم «پلنگ سیاه» اهدا شد.

فیلم پلنگ سیاه
فیلم «پلنگ سیاه»

بهترین فیلمبرداری

یکی از جوایزی که گفته شده بود برای صرفه جویی در وقت در زمان پخش آگهی‌های تلویزیونی اهدا می‌شود، جایزه بهترین فیلمبرداری بود.

تایلر پری بازیگر سیاه‌پوست هالیوودی که برای اهدای این جایزه روی سن آمده بود، با کنایه به این تصمیم آکادمی که تحت تاثیر اعتراضات هنرمندان در آن تجدید نظر شد، جایزه این بخش را اهدا کرد.

نامزدها: رابی رایان برای فیلم «سوگلی»، کالب دشانل برای فیلم «هرگز رو برنگردان»، آلفونسو کوارون برای فیلم «روما»، متی لیباتیک برای فیلم «ستاره‌ای متولد ‌شده است» و لوکاش شال برای فیلم «جنگ سرد».

اسکار بهترین فیلمبرداری به آلفونسو کوارون برای «روما» تقدیم شد.

آلفونسو کوارون چهارمین نفر در تاریخ اسکار است که برای چهار بخش متفاوت نامزد شده است. این جایزه سومین تندیس اسکار کوارون و دهمین نامزدی او بود.

کوارون پیشتر با فیلم «جاذبه» دو جایزه اسکار بهترین کارگردانی و بهترین تدوین را در سال ۲۰۱۴ به دست آورده بود.

آلفونسو کوارون پشت صحنه فیلم روما
آلفونسو کوارون پشت صحنه فیلم «روما»

در ادامه مراسم امیلیا کلارک، بازیگر سریال «بازی تاج و تخت» روی صحنه آمد و پس از کمی شوخی کلامی با این سریال از جنیفر هادسون دعوت کرد تا نخستین ترانه نامزد اسکار بهترین ترانه ارجینال سال را اجرا کند.

ترانه‌ای از فیلم «آر جی بی» (RBG) توسط این هنرمند اجرا شد و پس از آن دوباره مراسم برای تبلیغات تلویزیونی متوقف شد.

پس از آن در اتفاقی کم سابقه سرنا ویلیامز تنیسور مشهور آمریکایی روی سن آمد تا یکی دیگر از نامزدهای اسکار بهترین فیلم را معرفی کند: «ستاره‌ای متولد شده است» نخستین ساخته بردلی کوپر در جایگاه کارگردان که نامزد ۸ جایزه هم شده است.

بهترین تدوین صدا

نامزدها: «پلنگ سیاه»، بنجامین ای. برت، استیو بودکر، «راپسودی بوهمی» جان وارهرست، نینا هارستون، «نخستین انسان»، آی-لینگ لی، میلدرد لاترو مورگان، «یک مکان آرام»، اریک آدال، ایتن فان در رین، «روما»، سرخیو دیاز، اسکیپ لیوزی

اسکار بهترین تدوین صدا به جان وارهرست، نینا هارستون برای فیلم«راپسودی بوهمی» تعلق گرفت.

راپسودی بوهمی
فیلم «راپسودی بوهمی»

بهترین صدا گذاری

بلافاصله پس از اهدای اسکار بهترین تدوین صدا، اسکار بهترین صداگذاری هم اهدا شد.

نامزدها: بنجامین ای. برت و استیو بودکر برای فیلم «پلنگ سیاه»، جان کاسالی، تیم کاواگین، نینا هارتستون، پل مسی و جان وارهرست برای فیلم «راپسودی بوهمی»، مری اچ. آلیس، میلدرد لاترو مورگان، آی-لینگ لی و فرانک آ برای فیلم «نخستین انسان»، سرخیو دیاز و اسکیپ لیوزی برای فیلم «روما»، استیو مارو، آلن رابرت موری، جیسن رودر، تام اوزانیچ و دین زوپانچیچ برای فیلم «ستاره‌ای متولد ‌شده است».

اسکار بهترین صداگذاری به جان کاسالی، تیم کاواگین، نینا هارتستون، پل مسی و جان وارهرست برای فیلم «راپسودی بوهمی» رسید.

این اثر تا اینجا دو تا از ۵ جایزه ای که نامزدش شده بود را برده است.

راپسودی بوهمی
فیلم «راپسودی بوهمی»

پس از استراحت تبلیغاتی «سوگلی» به عنوان سومین اثر از میان ۸ نامزد اسکار بهترین فیلم پرزنت شد.

بهترین فیلم خارجی زبان

خاویر باردم هنرپیشه سرشناس مکزیکی برای اهدای اسکار بهترین فیلم خارجی زبان روی سن آمد.

نامزدها: فیلم «کفرناحوم» ساخته نادین لبکی  از لبنان، فیلم «جنگ سرد» ساخته پاول پاولیکوفسکی از لهستان، فیلم «هرگز رو برنگردان» ساخته فلوریان هنکل فون دونرسمارک از آلمان، فیلم «روما» ساخته آلفونسو کوارون از مکزیک، فیلم «دله دزدها» ساخته هیروکازو کورئیدا از ژاپن.

اسکار بهترین فیلم خارجی زبان به «روما» ساخته آلفونسو کوارون از مکزیک اهدا شد.

این فیلم که به زبان اسپانیایی ساخته شده است نماینده مکزیک در اسکار بود. با وجود کارگردان‌های سرشناس مکزیکی همچون ایناریتو، دل‌تورو و البته کوارون، هیچ‌گاه اسکار فیلم خارجی زبان به مکزیک نرسیده بود و این نخستین باری بود که فیلمی از مکزیک این جایزه را دریافت می‌کرد.

کوارون بار دیگر برای دریافت این جایزه روی صحنه آمد و از مکزیک و خانواده‌اش تشکر کرد.

در این دوره از جوایز سینمایی اسکار فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» به کارگردانی وحید جلیلوند از این به آکادمی علوم و هنرهای سینما معرفی شد اما شانسی برای حضور در جمع نامزدهای فهرست کوتاه بهترین فیلم‌ غیرانگلیسی‌زبان پیدا نکرد.

آلفونسو کوارون پشت صحنه فیلم روما
آلفونسو کوارون پشت صحنه فیلم «روما»

قبل از این که دوباره مراسم برای تبلیغات تلویزیونی متوقف شود، ترانه فیلم «بازگشت مری پاپینز» اجرا شد.

پس از آن و در حالی که به شدت نبود مجری در برنامه احساس می‌شد، ترور نوآ مجری سیاه‌پوست تلویزیون آمریکا روی سن آمد تا فیلم «پلنگ سیاه» را برای مخاطبان معرفی کند.

بهترین تدوین

مایکل کیتون برای اهدای جایزه بهترین تدوین روی سن آمد.

نامزدها: بری الکساندر براون برای فیلم «بلک کلنزمن»، جان آتمن برای فیلم «راپسودی بوهمی»، یورگوس لانتیموس برای فیلم «سوگلی»، پاتریک جی. دان ویتو برای فیلم «کتاب سبز» و هنک کوروین برای فیلم «معاون».

اسکار بهترین تدوین به برای فیلم جان آتمن برای فیلم «راپسودی بوهمی» اهدا داد.

تا اینجا، سه تندیس از میان ۵ نامزدی این اثر به دست صاحبانشان رسیده است.

جان آتمن تدوینگر فیلم «راپسودی بوهمی» و برنده اسکار تدوین هنگام دریافت جایزه‌اش یکی از آموزه‌های مشهور زرتشتیان «پندار نیک، گفتار نیک، کردار نیک» را از قول پدر فردی مرکوری تکرار کرد. فردی مرکوری با نام فرخ بلسارا در خانواده‌ای از پارسیان هندوستان در زنگبار به دنیا آمده بود.

راپسودی بوهمی
فیلم «راپسودی بوهمی»

بهترین بازیگر مکمل مرد

دنیل کریگ بازیگر مجموعه فیلم‌های «جیمز باند» همراه با شارلیز ترون روی صحنه آمدند تا جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را اهدا کنند.

نامزدها: آدام درایور برای فیلم «بلک کلنزمن»، سام الیوت برای فیلم «ستاره‌ای متولد ‌شده است»، ریچارد ای. گرانت برای فیلم «هیچ‌وقت می‌توانی مرا ببخشی؟»، سام راکول برای فیلم «معاون» و ماهرشالا علی برای فیلم «کتاب سبز».

اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به ماهرشالا علی برای فیلم «کتاب سبز» رسید.

ماهرشالا علی بازیگر مسلمان پیش از این به خاطر فیلم «مهتاب» دومین اسکار نقش مکمل مرد دریافت کرده بود و این دومین بار است که او برای ایفای نقش مکمل اسکار می‌گیرد. او تا به حال دو نامزدی و دو جایزه را در کارنامه‌اش ثبت کرده است.

ماهرشالا علی بعد از دریافت جایزه‌اش از داک شرلی، ویگو مورتنسن، پیتر فرلی و خانواده‌اش تشکر و جایزه‌اش را به مادر بزرگش تقدیم کرد.

ماهرشالا علی فیلم کتاب سبز
ماهرشالا علی در فیلم «کتاب سبز»

در ادامه برنامه لورا درن تبلیغی برای موزه آکادمی علوم و هنرهای فیلمسازی آمریکا اجرا کرد که قرار است به زودی افتتاح شود.

بهترین انیمیشن بلند

فرل ویلیامز و میشل یئو برای اهدای جایزه بهترین انیمیشن بلند روی صحنه آمدند.

نامزدها: «شگفت‌انگیزان ۲» ساخته براد برد، «جزیره سگ‌ها» ساخته وس اندرسن، «میرای از آینده» ساخته مامورو هوسودا، «رالف اینترنت را خراب می‌کند» ساخته ریچ مور، فیل جانستن، «اسپایدرمن: در اسپایدر ورس» ساخته پیتر رمزی، رابرت پرسیکتی جونیر و رادنی راتمن.

اسکار بهترین انیمیشن بلند این بار دیگر به دیزنی و پیکسار نرسید و سهم سونی پیکچرز و انیمیشن «اسپایدرمن: در اسپایدر ورس» شد.

انیمیشن اسپایدرمن: در اسپایدر ورس
انیمیشن «اسپایدرمن: در اسپایدر ورس»

اجرای ترانه فیلم «تصنیف باستر اسکروگز» بخش بعدی مراسم قبل از پخش پیام‌های بازرگانی بود. ظاهرا برگزارکنندگان مراسم اسکار ۲۰۱۹ قصد دارند جای خالی مجری را با تبلیغات تلویزیونی پر کنند!

در میانه تبلیغات تلویزیونی نخستین تیزر فیلم «ایرلندی» مارتین اسکورسیزی هم پخش شد. در این تیزر هیچ تصویری از خود فیلم نبود و فقط اسامی بازیگران و کارگردان نوشته شد.

پس از تبلیغات تلویزیونی فیلم «راپسودی بوهمی» به مخاطبان اسکار معرفی شد.

بهترین انیمیشن کوتاه

نامزدها: «رفتار حیوانی» ساخته آلیسن اسنودن و دیوید فاین، «بائو» ساخته دومی شی، «اواخر عصر» ساخته لوییز بگنال، «قدم کوچک» ساخته اندرو چسورث و بابی پونتیلاس و «تعطیلات آخر هفته» ساخته تره‌ور خیمنز.

اسکار بهترین انیمیشن کوتاه به «بائو» ساخته دومی شی رسید.

در شرایطی که دست پیکسار از اسکار بهترین انیمیشن بلند سال کوتاه ماند این شرکت توانست با «بائو» در قامت انیمیشن کوتاه یک اسکار دیگر به ویترین افتخاراتش اضافه کند.

انیمیشن کوتاه بائو
انیمیشن کوتاه «بائو»

بهترین مستند کوتاه

نامزدها: «گوسفند سیاه» ساخته اد پرکینز، «بازی آخر» ساخته راب اپستاین، جفری فریدمن، «قایق نجات» ساخته اسکای فیتزجرالد، «شبی در باغ» ساخته مارشال کری و «تناوب، آخر جمله» ساخته رایکا زهتابچی از ایران.

در بخش بهترین مستند کوتاه جایزه به فیلم «تناوب، آخر جمله» (Period, End of Sentence) رسید.

رایکا زهتابچی کارگردان این اثر ایرانی- آمریکایی است.

مستند کوتاه تناوب، آخر جمله
مستند کوتاه «تناوب، آخر جمله»

تبلیغات تلویزیونی بخش بعدی مراسم بود.

پس از بازگشت از توقف تبلیغاتی این بار نوبت دیگو لونا بازیگر مکزیکی و خوزه آندرس سرآشپز مشهور اسپانیایی بود که فیلم «روما» دیگر نامزد اسکار بهترین فیلم را معرفی کنند.

بهترین جلوه‌های ویژه بصری

پل راد بازیگر فیلم «مرد مورچه‌ای» همراه با سارا پولسن روی صحنه آمدند تا جایزه بهترین جلوه‌های ویژه بصری را اهدا کنند.

نامزدها: دان دلیو، راسل ارل، کلی پورت و دان سیودیک برای فیلم «انتقامجویان: جنگ بی‌نهایت»، کریستوفر لارنس، مایکل ایمز، تئو جونز و کریس کوربولد برای فیلم «کریستوفر رابین»، پل لمبرت، جی. دی. اشوالم، ایان هانتر و تریستان مایلز برای فیلم «نخستین انسان»، متیو ای. باتلر، گریدی کافر، راجر گایت و دیوید شرک برای فیلم «بازیکن شماره یک آماده»، راب برداو، پاتریک توباخ، نیل اسکانلان و دامینیک تویی «سولو: داستانی از جنگ‌های ستاره‌ای».

تندیس اسکار بهترین جلوه‌های ویژه بصری به پل لمبرت، جی. دی. اشوالم، ایان هانتر و تریستان مایلز برای فیلم «نخستین انسان» ساخته جدید دیمین شزل رسید.

فیلم اولین انسان
فیلم «نخستین انسان»

بخش بعدی مراسم اجرای ترانه فیلم «یک ستاره متولد شده» توسط بردلی کوپر و لیدی گاگا بود و پس از آن باز هم تبلیغات تلویزیونی.

بهترین فیلم کوتاه

نامزدها: «بازداشت» ساخته وینسنت لمبی، «فاو» ساخته ژرمی کومت، «مارگریت» ساخته ماریان فارلی، «مادر» ساخته رودریگو سوروگوین و «پوست» ساخته گای ناتیو.

اسکار بهترین فیلم کوتاه به «پوست» و کارگردان اسرائیلی آن گای ناتیو رسید.

فیلم کوتاه پوست
فیلم کوتاه «پوست»

بهترین فیلمنامه اورجینال

بری لارسن و ساموئل ال. جکسون برای اهدای جایزه بهترین فیلمنامه اورجینال روی سن آمدند.

نامزدها: دبرا دیویس و تونی مک‌نامارا برای فیلم «سوگلی»، پل شریدر برای فیلم «فرست ریفورمد»، پیتر فارلی، نیک واله‌لونگا و برایان هیز کری برای فیلم «کتاب سبز»، آلفونسو کوارون برای فیلم «روما» و آدام مک‌کی برای فیلم «معاون».

اسکار بهترین فیلمنامه اورجینال به «کتاب سبز» ساخته جدید پیتر فرلی اهدا شد.

فیلم کتاب سبز
فیلم «کتاب سبز»

بهترین فیلمنامه اقتباسی

بری لارسون و ساموئل ال. جکسون برای اهدای جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی روی سن آمدند.

نامزدها: «تصنیف باستر اسکراگز» نوشته جوئل و ایتن کوئن، «بلک کلنزمن»نوشته  چارلی واکتل، دیوید رابینوویتز، کوین ویلمات و اسپایک لی، «هیچ‌وقت می‌توانی مرا ببخشی؟» نوشته نیکول هولوفسنر و جف ویتی، «اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند» نوشته بری جنکینز و «ستاره‌ای متولد ‌شده است» نوشته اریک راث، بردلی کوپر و ویل فترز.

اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی به اسپایک لی برای فیلمنامه فیلم «بلک کلنزمن» رسید.

اسپایک لی با وجود نامزدی در ۵ جایزه اسکار هنوز نتوانسته بود هیچ تندیسی را به خودش اختصاص دهد. به همین خاطر ساموئل ال. جکسون هنگام معرفی برنده بخش بهترین فیلمنامه نام این کارگردان سیاه پوست را با شگفتی زیادی صدا زد و همه سالن به احترامش بلند شدند.

پس از آن که اسپایک لی روی صحنه رفت، از خانواده سیاه‌پوستش صحبت کرد که عضوی از جامعه آمریکا هستند اما مثل همه سیاه‌پوستان مورد ظلم واقع شده‌اند.

او در سخنرانی پس از دریافت جایزه از فرصت استفاده کرد تا مردم را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ تشویق کند. او با کنایه به ترامپ و دولت کنونی آمریکا گفت: «میان عشق و نفرت دست به انتخابی اخلاقی بزنید. بیایید کار درست را انجام دهیم.»

فیلم بلک کلنزمن
فیلم «بلک کلنزمن»

بهترین موسیقی

نامزدها: لودویگ گورانسون برای موسیقی فیلم «پلنگ سیاه»، ترنس بلانچارد برای موسیقی فیلم «بلک کلنزمن»، نیکلاس بریتل برای موسیقی فیلم «اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند»، الکساندر دپلا برای موسیقی فیلم «جزیره سگ‌ها» و مارک شیمن برای موسیقی فیلم «بازگشت مری پاپینز».

لودویگ گورانسون برای موسیقی فیلم «پلنگ سیاه» توانست اسکار بهترین موسیقی را به خودش اختصاص دهد.

فیلم پلنگ سیاه
فیلم «پلنگ سیاه»

بهترین ترانه

نامزدها: «همه آن ستاره‌ها» کندریک لامار، آنتونی تیفیث، سونویو، اس‌زدآ، آل شاکس، اجراشده توسط کندریک لامار و اس‌زدآ از فیلم «پلنگ سیاه»، «من می‌جنگم» دایان وارن، اجراشده توسط جنیفر هادسن از فیلم «آر بی جی»، «جایی که چیزهای گمشده می‌روند» مارک شیمن، اسکات ویتمن، اجراشده توسط امیلی بلانت از فیلم «بازگشت مری پاپینز»، «کم عمق» لیدی گاگا، مارک رانسن، آنتونی رزاماندو، اندرو وایات، اجراشده توسط بردلی کوپر و لیدی گاگا از فیلم «ستاره‌ای متولد ‌شده است» و «وقتی یک کابوی مهمیزش را با بال‌ عوض می‌کند» دی راولینگز و جیلیان ولش، اجراشده توسط ویلی واتسن و تیم بلیک نلسن از فیلم «تصنیف باستر اسکراگز»

اسکار بهترین ترانه به لیدی گاگا برای ترانه فیلم «ستاره‌ای متولد ‌شده است» اهدا شد.

همانطور که پیش‌بینی می‌شد لیدی گاگا برای ترانه «کم عمق» در فیلم «ستاره‌ای متولد شده است» برنده اسکار بهترین ترانه شد. او که برای دریافت جایزه بهترین بازیگر زن هم نامزد دریافت جایزه بود، بعد از دریافت جایزه‌اش از خانواده و گروهش تشکر کرد و شعارهای کلیشه‌ای و تکراری اسکار را بار دیگر مطرح کرد که اگر رویایی دارید مبارزه کنید تا به آن برسید. چیزی که بر اساس مضمون رویای آمریکایی فیلم به نظر کاملا منطقی می‌آید.

این سومین جایزه از میان ۶ نامزدی بود که دستاورد فوق‌العاده‌ای برای مارول و دیزنی به حساب می‌آید.

فیلم ستاره‌ای متولد شده است
فیلم «ستاره‌ای متولد شده است»

بعد از اهدای جوایز بخش موسیقی، از درگذشتگان عالم سینما در سالی که گذشت یاد شد که در بین آنها چهره‌هایی چون نیل سایمون، مارگو کیدر، ویتوریو تاویانی، برت رینولدز، برناردو برتولوچی، کریگ زیدن، پنی مارشال، مارتین برگمن، میلوش فورمن، استن لی، ویلیام گلدم، تب هانتر، جیمز کارن، پنی مارشال و آلبرت فینی بودند.

پس از آن تبلیغات تلویزیونی پخش شد و در ادامه با بازگشت از پیام های بازرگانی گزارشی از اهدای جوایز افتخاری آکادمی نمایش داده شد.

در ادامه باربارا استرایسند فیلم «بلک کلنزمن» را معرفی کرد.

بهترین بازیگر نقش اول مرد

الیسون جنی بازیگر برنده اسکار نقش مکمل زن در اسکار سال گذشته همراه با گری الدمن که به خاطر بازی در فیلم «تاریک‌ترین ساعت» و نقش سر وینستون چرچیل توانست اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را به خودش اختصاص دهد روی صحنه آمدند تا جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را اهدا کنند.

نامزدها: کریستین بیل برای فیلم «معاون»، بردلی کوپر برای فیلم «ستاره‌ای متولد ‌شده است»، ویلم دافو برای فیلم «در دروازه ابدیت»، رامی مالک برای فیلم «راپسودی بوهمی» و ویگو مورتنسن برای فیلم «کتاب سبز».

تندیس اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد به رامی مالک برای بازی در نقش فردی مرکوری در فیلم «راپسودی بوهمی» رسید.

تا این لحظه ۴ جایزه از ۵ نامزدی سهم «راپسودی بوهمی» شده است و اگر این فیلم اسکار بهترین فیلم سال را هم به خودش اختصاص دهد در ۱۰۰ درصد جوایزی که نامزد شده برنده شده است.

رامی مالک که طبق پیش‌بینی‌ها اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کرده بود، بعد از دریافت جایزه‌اش از فرصتی که آمریکا به عنوان یک مهاجر مصری در اختیارش گذاشته بود تشکر کرد.

رامی مالک
رامی مالک بازیگر نقش فردی مرکوری در فیلم «راپسودی بوهمی»

پس از آن آخرین فیلم نامزد اسکار، «کتاب سبز» معرفی شد.

بهترین بازیگر نقش اول زن

سم راکول و فرانسیس مک دورموند، زوج برنده اسکار سال گذشته فیلم «سه بیلبورد بیرون از ایبینگ میزوری» برای اهدای این جایزه روی سن آمدند.

نامزدها: یالیتزا آپاریسیو برای فیلم «روما»، گلن کلوز برای فیلم «همسر»، الیویا کلمن برای فیلم «سوگلی»، لیدی گاگا برای فیلم «ستاره‌ای متولد ‌شده است» و ملیسا مک‌کارتی برای فیلم «هیچ‌وقت می‌توانی مرا ببخشی؟».

اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن به اولیویا کولمن برای فیلم «سوگلی» رسید.

برخلاف پیش‌بینی‌ها که گلن کلوز را شانس اصلی دریافت اسکار می‌دانستند، اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن به اولیویا کولمن رسید؛ او در فیلم «سوگلی» نقش ملکه آن انگلستان را بازی کرده است.

اولیویا کولمن
اولیویا کولمن بازیگر نقش ملکه آن انگلستان در فیلم «سوگلی»

بهترین کارگردانی

گیرمو دل تورو کارگردان مکزیکی به سال گذشته جایزه بهترین فیلم را برای «شکل آب» گرفت، برای اهدای جایزه امسال روی سن آمد.

نامزدها: اسپایک لی برای کارگردانی فیلم «بلک کلنزمن»، پاول پاولیکوفسکی برای کارگردانی فیلم «جنگ سرد»، یورگوس لانتیموس برای کارگردانی فیلم «سوگلی»، آلفونسو کوارون برای کارگردانی فیلم «روما» و آدام مک‌کی برای کارگردانی فیلم «معاون».

اسکار بهترین کارگردانی به آلفونسو کوارون از مکزیک برای کارگردانی فیلم «روما» رسید تا اسکار بهترین کارگردانی همچون سال‌های اخیر بین مکزیکی‌ها دست به دست شود.

این سومین جایزه «روما» بود که دو تا از آنها به آلفونسو کوارون رسید و اسکار بهترین فیلم خارجی زبان هم به نام کشور مکزیک به کارگردان این اثر داده شد.

آلفونسو کوارون
آلفونسو کوارون کارگردان فیلم «روما»

بهترین فیلم

جولیا رابرتز برای اهدای جایزه بهترین فیلم در نود و یکمین مراسم اسکار روی صحنه آمد.

نامزدها: «پلنگ سیاه»، «بلک کلنزمن»، «راپسودی بوهمی»، «سوگلی»، «کتاب سبز»، «روما» و «ستاره‌ای متولد ‌شده است» و «معاون».

تندیس بهترین فیلم در مراسم اسکار ۲۰۱۹ به فیلم «کتاب سبز» به کارگردانی پیتر فارلی اهدا شد.

فیلم کتاب سبز اسکار 2019
فیلم «کتاب سبز»

نود و یکمین مراسم اسکار با ۳ جایزه برای «کتاب سبز»، ۳ جایزه برای «پلنگ سیاه»، ۳ جایزه برای «روما» و ۴ جایزه برای «راپسودی بوهمی» به پایان رسید و دو فیلم «معاون» و «سوگلی» ناکامان بزرگ اسکار ۲۰۱۹ بودند.

این مراسم یه دلیل نبود مجری همچون سال‌های قبل برگزار نشد، به گونه‌ای که پس از گذشت مدت کوتاهی از اجرای مراسم مخاطبان فضای مجازی به شیوه جدید اسکار واکنش نشان دادند. آنها معتقد بودند زمانی که طبق روال سال‌های گذشته باید صرف شوخی‌های جذاب یک مجری می‌شد حالا به سخنرانی‌های کم و بیش طولانی و نه چندان جذاب برنده‌ها و تبلیغات متعدد تلویزیونی اختصاص یافته و همین امر باعث کاهش جذابیت‌های مراسم اسکار شده است.

خاویر باردم، آنجلا بیست، چادویک بوزمان، دانا کراوی، امیلیا کلارک، دانیل کریگ، لورا درن، کریس اوانز، تینا فی، الس فیشر، ووپی گلدبرگ، دانایی گوریرا، برایان تیر هنری، ساموئل ال. جکسون، استفان جیمز، آلیسون جینی، مایکل بی جردن، مایکل کیتون، کیگان-مایکل کی، بری لارسون، کویین لطیفه، کی‌کی لین، جان لوییس، جنیفر لوپز، جیمز مک‌آووی، جوسی آندس، آوکوافانیا، ملیسا مک‌کارتی، فرانسیس مک‌دورماند، هلن میرن، جیسون موموآ، تام مورلو، جان مولانی، کیسی موسگریوز، مایک میرز، تروور نوآ، گری اولدمن، سارا پالسون، تیلر پری، امی پولر، کریستن ریتر، سم راکول، پل راد، میایا رودولف، آماندا استنبرگ، باربارا استرایسند، شارلیز ترون، تسا تامپسون، فارل ویلیامز، سرنا ویلیامز، کنستانس وو و میشل یو اهداکنندگان جوایز اسکار نود و یکم بودند.

دیدگاهتان را بنویسید