ما را در شبکه های اجتماعی بیابید

سعید سهیلی: مارگزیده جشنواره فجر هستم

منتشر شده در
هادی حجازی فر سینا مهراد فیلم ژن خوک

سعید سهیلی کارگردان فیلم سینمایی «ژن خوک» از دلایل انتخاب نشدن فیلمش در جشنواره ملی فجر، انتخاب اسم و موضوع فیلم و شرایط سختی که در سینما وجود دارد، گفت.

به گزارش هفت خبر نیوز، سعید سهیلی کارگردان و تهیه کننده فیلم سینمایی «ژن خوک» درباره دلیل راه نیافتن این فیلم به بخش مسابقه سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر و ارتباط آن با انتخاب او به عنوان داور بخش «نگاه نو» توضیح داد: از ابتدا دوست نداشتم فیلمم را به جشنواره برسانم و دلیل آن تجربه سال های گذشته بود که فیلم هایی که در جشنواره داشتم با مشکلاتی مواجه و باعث دردسرم شده بود.

او افزود: در سال های گذشته بسیاری از سکانس و پلان‌های فیلم هایم به دلیل حضور در جشنواره فجر دچار مشکلاتی می شد و به همین دلیل برای حضور در این دوره از جشنواره راغب نبودم پس زمانی که به من خبر دادند «ژن خوک» برای حضور در جشنواره ملی فیلم فجر انتخاب نشده است برایم ناراحت کننده نبود.

او با اشاره به اینکه حق عوامل فیلم است که دیده شوند، اذعان کرد: به احترام عوامل، فیلم را به جشنواره دادم و دلیل دیگری که «ژن خوک» را به جشنواره رساندم این بود که اعلام شد کسانی که فیلم هایشان را از جشنواره بیرون بکشند و انصراف بدهند در اکران با مشکل مواجه می شوند پس می خواستم هیچ بهانه ای برای اکران فیلمم دست کسی ندهم، از طرفی هیچ گله ای از هیات انتخاب بابت انتخاب نشدن «ژن خوک» برای بخش مسابقه ندارم.

سهیلی اضافه کرد: هیات انتخاب نمی تواند داوری دقیقی نسبت به فیلمی که ۴۵ دقیقه آن در حد راف کات است و بدون صداگذای و موسیقی به جشنواره ارائه شده داشته باشد و به این دلیل حق داشتند «ژن خوک» را انتخاب نکنند چون مراحل فنی آن کامل نبود و در عین حال نمی دانستند پایان فیلم چه می شود. در هرصورت انتخاب نشدن فیلم خبر خوبی بود و ان‌شاالله در اکران عمومی مردم فیلم را می بینند و «ژن خوک» با اتفاقات خوبی در اکران مواجه خواهد شد.

برای فیلم‌هایم می‌جنگم

او به تجربیات تلخ گذشته با حضور در جشنواره های فیلم فجر در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: سعید سهیلی مارگزیده است و جشنواره همیشه ماری بوده که فیلم‌هایش را گزیده است. «گشت ارشاد» و «گشت ۲» با حضور در جشنواره با اتفاقات خوبی مواجه نشدند و به دلیل حساسیت های بی جا و بی اندازه نسبت به این فیلم ها، ترسیدم این اتفاقات گریبانگیر «ژن خوک» هم بشود و ترجیح دادم فیلم را برای اکران عمومی آماده کنم.

کارگردان «گشت ارشاد» درباره نام حساسیت برانگیز «ژن خوک» توضیح داد: من زمانی که فیلم می سازم، می‌جنگم یعنی فیلم ساختن را برای خودم جنگیدن تعریف می کنم. لحظه به لحظه ساخت فیلم هایم در حال مبارزه و چالش هستنم و از همان ابتدا برای نام فیلم، پروانه ساخت، پروانه نمایش آن می جنگم و در نهایت مادر همه این جنگ ها اکران است که برای آن هم مبارزه خواهم کرد.

انتخاب نام فیلم حق فیلمساز است

او ادامه داد: هیچ فیلمی نبوده که بسازم و برای اسم آن نجنگیده باشم و این شامل فیلم های «شب برهنه»، «گشت ارشاد»، «گشت ۲» و «ژن خوک» می شود. معتقدم فیلم فرزند فیلمساز است و حق دارد که نام فرزندش را خودش انتخاب کند و هیچ دلیلی نمی بینیم که محصولی را بسازم و دیگران برای آن نام انتخاب کنند. نام «ژن خوک» حساسیت برانگیز است ولی کاملا مرتبط با موضوع آن است. زمانی که سراغ نام های حساسیت برانگیز می روید با چالش های مختلفی روبرو می شوید که باید برای آن هم بجنگید که برای اسم این فیلم هم مانند سایر کارهای قبلیم بارها و بارها جنگیدم تا بتوانم آن را حفظ کنم.

کارگردان «شب برهنه» در پاسخ به اینکه با توجه به واکنش های مختلف پیرامون نام «ژن خوب» و واکنش های مختلف مرتبط با آن در این فیلم هم موضوع ژن های خوب به چالش کشیده شده است؟ توضیح داد: زمانی که نام فیلم را «ژن خوک» می گذارید نمی توان بی ربط به آن فیلم بسازید، قطعا در کشورمان بسیار ژن های خوب داریم که سر تعظیم در مقابلشان فرود می آورم؛ کسانی که نام پدرشان را پرآوازه و پرافتخار کردند و حرمت آن پدر و آن ژن را حفظ کردند، اما عده ای هم بوده و هستند که از این ژن سواستفاده و کارهایی کردند که نباید می کردند و لطمه هایی به نام پدر و نام خانوادگیشان زدند که باید آن ها را در سینما رسوا کرد.

باید ژن‌های خوب جعلی را در سینما رسوا کرد

او ادامه داد: «ژن خوک» رسوا کردن پلیدی ها و زشتی هاست. زمانی که در این مملکت عده ای به معنای واقعی ژن خوب هستند و هیچ استفاده ای از نام پدر نمی کنند و با استعداد، توان و پتانسیل خود زندگی می کنند، باید آن عده ای را که از این نام سواستفاده می کنند رسوا کرد و سینما یکی از فضاهایی است که باید این زشتی ها را در آن به نمایش گذاشت.

سهیلی درباره اکران «ژن خوک» در نوروز ۹۸با توجه به موفقیت فیلم قبلی او «گشت۲» در نوروز ۹۶ که یکی از پرفروش ترین فیلم های آن ایام بوده است،گفت: من ۱۷ فیلم ساخته ام و غیر از یک فیلمم که «گشت۲» بوده بقیه فیلم هایم در بدترین فصل ها که تماشاگر به سینما نمی رود اکران شده است.

«ژن خوک» در ظاهر طنز و در باطن تلخ و عصیانگر است

کارگردان «چارچنگولی» با اشاره به مضمون تلخ فیلمش اذعان کرد: انتظار دارم فیلم «ژن خوک» هم با توجه به اینکه فیلمی به شدت اعتراضی، عصیانگر، پرخاشگر و تلخ است در ایام عید اکران شود و با مخاطب ارتباط برقرار کند. من این بار فیلمی تلخ و عصیانگر ساخته ام که اگر تماشاگر به سالن سینما رفت و خندید من مقصر نیستم. امیدوارم در ایام عید نوروز با توجه به اینکه جشن ایرانیان است تماشاگر ضمن اینکه از دیدن این فیلم شاد می شود، تلخی های آن را هم درک کند.

سهیلی در پایان عنوان کرد: معتقدم «ژن خوک» مانند یک پسته است که یک هسته و پوسته دارد؛ پوسته ای شاد و طنز و هسته ای به شدت تلخ. فکر می کنم این فیلم با توجه به قصه اش که برای اولین بار سراغ ژن های برتر رفته، دغدغه مردم است و در اکران نوروز مورد استقبال مخاطبان واقع می شود.

منبع: صبا

دیدگاهتان را بنویسید