ما را در شبکه های اجتماعی بیابید

آنچه که این چند روز در ایران دیدم باعث تعجب بود

منتشر شده در
زیلکه بوئر

زیلکه بوئر، طراح صحنه آلمانی در گفت‌وگوی اختصاصی با سون آرت نیوز از آنچه طی ایام برگزاری سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در ایران دیده و برایش عجیب بوده، گفت.

زیلکه بوئر طراح صحنه آلمانی که به عنوان یکی از مهمانان و برای برگزاری کارگاه تخصصی در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به ایران آمده در گفت‌وگوی کوتاهی به سوالات خبرنگار سینمای جهان سون آرت نیوز (اخبار هفت هنر) پاسخ داد.

چقدر سینمای ایران را می‌شناسید؟

صادقانه بگویم خیلی کم، اما می‌دانستم که ایران کشوری قدیمی با تاریخ و قدمت بسیار است. بعد از دیدن فیلم‌های قدیمی برای سینمای ایران احترام زیادی قائلم. زیاد درباره کارگردان‌های ایران اطلاعات نداشتم اما اینجا فیلم‌های زیادی دیدم. سینمای ایران در کشور آلمان با نام چند کارگردان شناخته می‌شود و همه آثار آنها را نیز دیده‌ام.

با توجه به اینکه این سفر اولین دیدار شما از ایران است، چقدر به تصورات شما شبیه است؟

زیاد درباره ایران اطلاع نداشتم، همه آن چیزی که می‌دانستم اخباری بود که از ایران پخش می‌شد که در واقع دیدگاه  اروپایی‌هاست، اما آنچه که این چند روز در ایران دیدم باعث تعجب بود، هم مردم ایران و هم زندگی مدرن در تهران. فکر می‌کنم سطح زندگی در ایران خیلی شبیه به برلین است، البته دیدن آدم‌های جدید و مکان‌های جدید همیشه برایم جذاب بوده است.

نظرتان درباره جشنواره جهانی فیلم فجر چیست؟

بسیار دوستانه، گرم و صمیمی است و فکر نمی‌کردم مردم در ایران اینقدر دوستدار فیلم و سینما باشند.

فیلم «زندگی دیگران» در ایران فیلمی پرطرفدار و شناخته شده است، خاطره‌ای از این فیلم به‌یاد دارید؟

فیلم را با بودجه بسیار اندکی ساختیم و بعد از موفقیت بین‌المللی که به‌دست آورد، بسیار شگفت‌زده شدیم. همانطور که می‌دانید فیلم درباره یک افسر بازجو و یک هنرمند است و باید برای هر دو فضایی جداگانه طراحی می‌کردیم. همه گروه جوان و پرانرژی بودند و آماده بودیم تا یک اثر فوق‌العاده بسازیم، به همین دلیل بود که به این موفقیت بزرگ دست یافتیم و در سطح جهانی دیده شدیم. ساختن این کار با بودجه اندک بسیار سخت بود، یکی دیگر از سختی‌های این کار این بود که باید صحنه‌ها را دقیقا شبیه به زمان حکومت نازی طراحی می‌کردیم، اما بعد از موفقیت کسی نپرسید چه سختی‌هایی را پشت سر گذاشته‌ایم.

زیلکه بوئر (Silke Buhr) طراح صحنه آلمانی به واسطه همکاری در دو فیلم موفق از فلوریان هنکل فونن دونرسمارک (Florian Henckel von Donnersmarck) کارگردان شهیر آلمانی توانست در مجامع جهانی شناخته شود.

طراحی صحنه دو فیلم از این کارگردان یعنی «زندگی دیگران» (The Lives of Other) محصول ۲۰۰۶ و فیلم «هرگز به دوردست نگاه نکن» (Never Look Away) محصول ۲۰۱۸ به عهده بوئر بوده که اولی برنده اسکار بهترین فیلم خارجی زبان و دومی نامزد همین بخش در مراسم اسکار شد.

این طراح صحنه آلمانی همچنین توانست جایزه بهترین طراحی صحنه آلمان را برای فیلم های «زندگی دیگران» (The Lives of Other)، خاطرات پُل (Poll) و «من کیستم» (Who Am I) از آن خود کند.

از دیگر فعالیت های این هنرمند آلمانی می توان به همکاری در فیلم های مطرحی مانند «چهار دقیقه» (Four minutes)، «خارجی» (Die Fremde)، «کوکووا» (kokowääh) و «دنیاهای میانی» (Inbetween Worlds) اشاره کرد.

گفت‌وگو از پریسا ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید