ما را در شبکه های اجتماعی بیابید

اکثر مخاطبان از اتفاقات مهمی که سینما در ایران رقم زده، بی‌خبرند

منتشر شده در
امیر پوریا

امیر پوریا کارشناس و منتقد سینما که این روزها اجرا و نقد فیلم‌های «هفته فیلم ازدواج» را در باغ کتاب تهران بر عهده دارد، درباره تاثیرگذاری سینما بر یک جریان و رفتار اجتماعی در طول تاریخ سینمای ایران گفت.

امیر پوریا کارشناس و منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرنگار سون آرت نیوز، درباره تاثیرگذاری سینما بر یک جریان و رفتار اجتماعی گفت: پدیده‌ها در دراز مدت تعریف شده و تاثیرگذار خواهند بود و پدیده‌های اجتماعی که در سینما به آنها پرداخته می‌شود، در طول زمان تاثیرگذاری خود را خواهند داشت.

وی ادامه داد: مخاطبانی که امروز سینمای اجتماعی و معاصرنما را دنبال می‌کنند، شاید اطلاعات کمی درباره تاثیرگذاری برخی فیلم‌ها در اتفاقات اجتماعی داشته باشند و بی خبر باشند که مثلا فیلم «دایره مینا»ی داریوش مهرجویی عامل فعالیت سازمان انتقال خون در ایران شده است.

پوریا افزود: دکتر اعلم در سال ۵۱ سازمان انتقال خون را راه‌اندازی کرده بود اما این سازمان عملا اجازه فعالیت نداشت. فیلم «دایره مینا» که پس از چندین سال توقیف، اکران شد و به موضوع خون‌های آلوده در آن زمان پرداخت، زمینه‌ساز فعالیت سازمان انتقال خون در سال ۵۶ شد. «دایره مینا» عملا باعث خروج ایران از وضعیت آسفناک خون‌های آلوده در زمان قبل از انقلاب شد.

این نویسنده ادامه داد: در موضوع اهدای عضو هم فیلم «بودن یا نبودن» کیانوش عیاری لایحه مربوط به اهدای عضو در مجلس را تغییر داد و اینکه امروزه مردم به راحتی می‌توانند کارت اهدای عضو تهیه کرده و انسان‌های زیادی در کشور از مرگ نجات پیدا کنند، مدیون نگاه متفاوت و ساخت فیلم تاثیرگذار «بودن یا نبودن» کیانوش عیاری است.

وی اظهار کرد: این پدیده‌ها را نمی‌توان به راحتی در بین مردم ترویج داد و کار درست و زمان لازم را می‌طلبد؛ اینگونه نیست که فیلمی تولید شود که مردم را به سکوت در راهروی آپارتمان‌ها ترویج کند و یا به آنها آموزش دهد که کمربند ایمنی خود را در زمان رانندگی ببندند. رسالت سینما این نیست که اطلاع‌رسان باشد، اما در بحث فرهنگسازی اگر به درستی به موضوعی پرداخته شود تاثیرگذاری زیادی خواهد داشت.

پوریا درباره برگزاری «هفته فیلم ازدواج» گفت: برگزاری «هفته فیلم ازدواج» هم در همین راستا فعالیت خود را آغاز کرده تا به پدیده ازدواج با کمک سینما به صورت اصولی بپردازد. مخاطبان در این فیلم‌ها با استفاده از تاثیرگذاری سینما، با مشکلاتی که برای ازدواج وجود دارد همراه می‌شوند. در این فیلم‌ها به سختگیری‌ها و برخی رسوم که ازدواج را دشوار کرده و مشکلات دیگری که وجود دارد، اشاره شده است.

این منتقد سینما درباره انتخاب فیلم‌ها برای «هفته فیلم ازدواج» بیان کرد: در فیلم‌های انتخاب شده برای این هفته فرهنگی تا حد زیادی به مشکلاتی که قبل و بعد از ازدواج برای زوج‌ها وجود دارد، پرداخته شده است. باید به این نکته روانشناسی اجتماعی توجه کنیم که مشکلات ازدواج فقط به قبل از وصلت مربوط نیست و بعد از ازدواج و زندگی مشترک است که برخی مشکلات بروز می‌کنند که به عنوان مثال در فیلم «همسر» به مراحل بعدی و مشکلاتی که بعد از ازدواج رخ می‌دهد اشاره شده است.

وی افزود: در «هفته فیلم ازدواج» البته از انتخاب فیلم‌هایی که نگاه بسیار تلخی به موضوع دارند تا اندازه‌ای پرهیر شده اما به هر حال آسیب‌شناسی در فیلم‌های انتخابی به چشم می‌خورد. فقط اینکه جوانان را ترغیب به ازدواج کنیم مهم نیست، بلکه باید به آسیب‌ها و رفتارهایی که زوج‌ها حتی در دهه‌های بعد از ازدواج با آن دست به گریبان هستند، در فیلم‌ها نمایش داده شود و از این حیث در این رویداد فیلم‌های خوبی انتخاب شده است‌.

گفت‌وگو: احمدرضا معراجی

عکس: سحر قریب

دیدگاهتان را بنویسید