ما را در شبکه های اجتماعی بیابید

علی روئین‌تن: «ایده اصلی» با شرافت حقیقت را نشان می‌دهد

منتشر شده در
علی روئین تن

علی روئین‌تن کارگردان سینما در یادداشتی که به صورت اختصاصی در اختیار سایت سون آرت نیوز قرار داد، فیلم «ایده اصلی» ساخته آزیتا موگویی را فیلمی شریف و شبیه به حقیقت جامعه دانسته است.

به گزارش خبرنگار سون آرت نیوز(اخبار هفت هنر)، در متن یادداشت علی روئین‌تن آمده است:

«من فیلم قبلی آزیتا موگویی را دوست نداشتم و به خودش هم گفتم، اما وقتی «ایده اصلی» را دیدم خیلی امیدوار شدم. حس می کنم سینمای ایران در شرایطی است که یا به سمت روشنفکری افراطی غش می‌کند یا به طرف پروپاگاندا و خوشبختانه «ایده اصلی» دچار هیچکدام از این موارد نیست. فکر می کنم مردم دوست دارند این فیلم را در سینما ببینند و به شعف بیایند. این اثر هم قهرمان دارد هم ضد قهرمان و به نوعی فیلمی نوآر است. فیلمی که برای مردم ساخته شده باشد حرمتش زیاد است حتی اگر ضعف هایی در آن ببینیم. من به شما قول می دهم آزیتا موگویی بعد از این، یکی از زنان فیلمساز موفق ایران خواهد بود و از همین حالا منتظر تماشای فیلم بعدی او هستم.

به نظرم در فیلم «ایده اصلی» همه بازیگرها خوب بازی می کنند. فیلمنامه ساختاری شبیه به پیاز دارد و لایه لایه باز می شود و هربار به بستر تازه ای می رسیم. «ایده اصلی» شبیه به حقیقت جامعه است که همه سرهم کلاه می گذارند و با زبان و منش سینمایی واقعیت را نمایش می دهد.

به نظرم امسال برای بهرام رادان سال عجیب و غریبی بود. او دو فیلم بازی کرده که در هردو فیلم بازی قابل اعتنایی دارد یکی فیلم «آشفتگی» به کارگردانی فریدون جیرانی و دیگری «ایده اصلی». مدت ها بود رادان را تا این حد سرپا ندیده بودم. مریلا زارعی همیشه خوب است و اینجا هم حضور قابل قبولی دارد و مشخص است که برای متفاوت ظاهر شدن تلاش کرده است. مهرداد صدیقیان هم واقعا به درستی فرم گرفته است. هانیه توسلی از آن دست بازیگرانی است که معمولا خوب بازی می کنم و در «ایده اصلی» به نسبت حضور متفاوت تری نسبت به تجربه های قبلی اش دارد و انتخاب چنین کاراکتری جسارت می خواهد. به نظرم ستاره های فیلم «ایده اصلی» دونفر هستند یکی علی برازنده و یکی دیگر بهرام دهقانی. مونتاژ و فیلمبرداری «ایده اصلی» آنقدر خوب است که مخاطب سراسر لذت می برد. جزئیات فیلم بسیار محتر و در راستای قصه به درستی انتخاب شده است.

«ایده اصلی» با شرافت حقیقت زد و بندهای جامعه را نشان می دهد که چطور بدون شرافت افراد مناقصه ها را به ناحق می برند و … من این ویژگی فیلم را خیلی دوست دشتم. از نظر من تنها ایراد «ایده اصلی» این است که باید کمی از برخی قسمت ها زده شود تا مخاطب ارتباط بهتری با آن برقرار کند. تا امروز «ایده اصلی» هرچقدر فروخته است نتیجه کیفیت فیلم و تبلیغات زبانی تماشاگران بوده وگرنه تبلیغات کلی فیلم خیلی ضعیف است.

نکته دیگر اینکه، ما اگر اجازه بدهیم بچه هایمان شب هرجایی بخوابند ممکن است هر بلایی هم سرشان بیاید. از یک طرف دنبال این هستیم که تاثیر ماهواره ها کم شود از سوی دیگر هنرمندان ما سرهیچ و پوش تیزر فیلمشان از تلویزیون پخش نمی شود یا بازیگری مثل هانیه توسلی در تلویزیون ممنوع التصویر می شود! وقتی هنرمندان می بینند سرمایه شان درخطر است به سمت ماهواره ها می روند و ما خودمان با دست خودمان این کار را می کنیم.

درود بر شرف موگویی و سایر عوامل فیلم «ایده اصلی» که حتی با وجود ممنوع التصویری بازیگرشان در تلویزیون و عدم پخش مناسب تیزرهایشان متوسل به جریانات ماهواره و شبکه های خارجی نشدند و وقار مردم ایران را در نظر گرفتند.

شرایط فرهنگی ما امروز به صورتی نیست که سلیقه ای تصمیم بگیریم. اگر کسی مثل هانیه توسلی واقعا مورد قانونی و درستی دارد قطعا با او برخورد شود و از همان ابتدا به او بگویید ممنوع التصویر است که تکلیف همه مشخص شود اگر هم مشکلی نیست نباید سلیقه ای برخورد کنند؟ واقعا مگر هانیه توسلی چه کرده است؟ خیلی از همکاران ما گرفتار این مسئله هستند. وقتی شبه ای نیست نباید با اقتصاد فرهنگی مملکت شوخی کرد.

علی روئین‌تن»

دیدگاهتان را بنویسید