ما را در شبکه های اجتماعی بیابید

VOD ها به سینما آسیب می‌زنند / سال تلخی از نظر درمانی داشتیم

منتشر شده در
مهرداد فرید

مهرداد فرید تهیه‌کننده سینما، از وضعیت غیرقابل قبول بیمه هنرمندان، موانع پیش روی آنها و ضرر رساندن VODها به بدنه سینمای ایران گفت.

مهرداد فرید تهیه‌کننده و کارگردان سینما، پیروشکایت تهیه‌کنندگان از وضعیت غیرقابل قبول بیمه هنرمندان در صندوق اعتباری هنر و نامه به وزیرارشاد برای حل این موضوع در گفت‌وگو با خبرنگار سون آرت نیوز گفت: متاسفانه بیمه سرمد (اس.او.اس) از دادن خدمات درمانی به اهالی سینما شانه خالی می‌کند. این شرکت بیمه که بیمه تکمیلی هنرمندان از طریق صندوق اعتباری هنر را به عهده گرفته، سال جاری را از نظر درمانی به سال تلخی بدل کرده است.

او ادامه داد: با اینکه اهالی هنر حق بیمه خود را به موقع پرداخت کرده‌اند، ولی خدمات درمانی لازم را از بیمه تکمیلی خود دریافت نمی‌کنند. این بیمه برای آن که از وظایف قانونی خود طفره برود، ضوابط پیچیده‌ای را تعیین کرده و هر روز این ضوابط را سخت‌تر می‌کند تا در نهایت زیر بار هزینه درمانی بیمه‌شدگان نرود. به طور مثال هفته گذشته اعلام کردند که اگر هزینه داروها بالای ۹۰ هزار تومان باشد، ما آن را نمی‌پردازیم مگر آن که پزشک مربوطه دوباره آن را تایید کند! این در حالی است که داروهای تهیه شده همگی با نسخه‌های ممهور پزشکان خریداری می‌شود و تایید دوباره معنایی جز کارشکنی ندارد!

مهرداد فرید که ریاست انجمن تهیه‌کننده / کارگردانان را نیز به عهده دارد، درباره بیانیه مشترک آن انجمن با کانون کارگردانان سینما در خصوص بحث ‌VOD گفت: مضمون این بیانیه این بود که VOD ملی راه‌اندازی شود تا صاحبان فیلم‌ها در این زمینه به حقوق واقعی خود برسند.

به گفته او در حال حاضر این حس به وجود آمده که شرکت‌های فعال در زمینه VOD مانند فیلیمو و نماوا به جای رقابت با هم، با یکدیگر توافق کرده‌اند تا حق ویدیوی فیلم‌ها را ارزان‌تر از بازار اصلی خود بخرند! اگر شرایط رقابتی حاکم بود، آنها برای به دست آوردن حق ویدیوی فیلم‌ها قیمت‌های بهتری پیشنهاد می‌دادند ولی در حال حاضر می‌بینیم که آنها با تبانی، فیلم‌ها را با قیمت‌های خیلی پایین‌تر می‌خرند و حتی آنها را بین خود رد و بدل می‌کنند.

او اضافه کرد: یک سری از سایت‌های دیگر هم وجود دارد که گمنام هستند، ولی درگاه‌های بانکی ریالی گذاشته‌اند و فیلم‌ها را بدون داشتن قرارداد می‌فروشند و هیچ مبلغی به صاحبان فیلم‌ها نمی‌دهند. این موارد این گمان را تقویت می‌کند که شرکت‌های اصلی VOD سایت‌های کوچک‌تر با اسامی متفرقه ایجاد کرده‌اند که در آنجا فیلم‌ها را می‌فروشند ولی صاحبان فیلم‌ها را در جریان نمی‌گذارند.

فرید با اشاره به اینکه این کار به نوعی به یغما بردن فیلم‌هاست، گفت: اگر این چرخه اقتصادی به شکل سالم شکل نگیرد، قاعدتا تولیدات زمین‌گیر می‌شود. زمانی که بحث VOD در حال شکل‌گیری بود، بسیار خوشحال بودیم که یک بازار بسیار بزرگی برای سینمای ایران ایجاد می‌شود، به طوری که مکمل سالن‌های سینما می‌شود؛ ولی عملا این‌گونه نشد و این بازار جدید چرخه  اقتصادی سینما را تقویت نکرد.

سریال‌های شبکه نمایش خانگی برای تهیه‌کنندگان مشکل‌ساز شده است

تهیه کننده «جن زیبا» با اشاره به اینکه بعضی از تهیه‌کنندگان تمایل پیدا کرده‌اند که از این پس VOD تحت نظارت سازمان صدا و سیما قرار بگیرد، گفت: نظر آنها این است که با توجه به اینکه وزارت ارشاد نتوانسته منافع ما را تامین کند، با این کار و سپردن آن به صدا و سیما، ممکن است حداقلی از منافع سینمای ایران تامین شود. VOD اگر به شکل صحیح پیش برود می‌تواند بازاری باشد بسیار بزرگ‌تر از بازار سالن‌های سینما و به ویژه شهرهایی را پوشش دهد که در آن سالن سینما وجود ندارد.

او با اشاره به اینکه رونق سریال‌سازی در شبکه نمایش خانگی باعث شده است که در تولیدات سینما رکود ایجاد شود، اذعان کرد: ما تعداد کمی ستاره سینما داریم که با دستمزدهای هنگفتی در این سریال‌ها حاضر می‌شوند و دیگر با تهیه‌کننده‌های سینما همکاری نمی‌کنند و این امر به چرخه تولید ضربه می‌زند و نشان می‌دهد که سیستم VOD به جای تقویت سینما، باعث ضربه زدن به آن شده است.

دیدگاهتان را بنویسید