ما را در شبکه های اجتماعی بیابید

سرنوشت «سودابه» در هاله‌ای از ابهام است/ آغاز حذف از همان جشن دولتی فیلم فجر

منتشر شده در
سودابه

محمدعلی سجادی کارگردان فیلم سینمایی «سودابه» اعترض خود را نسبت به اکران نشدن فیلمش و حذف سینماگران غیرارگانی اعلام کرد.

محمدعلی سجادی کارگردان فیلم سینمایی «سودابه» درباره آخرین وضعیت اکران این فیلم سینمایی که مدتی است در انتظار اکران مناسب است، در گفت‌وگو با خبرنگار سون آرت نیوز گفت: وقتی خودی نباشی و در دایره زد و بند دلالانه  قرار نگیری، همین می‌شود.

او ادامه داد: قرار بود «سودابه» در آذرماه اکران شود، ولی متاسفانه جریان پرفشار اکران، سرنوشت اکران فیلم را در ابهام گذاشت و مشخص نیست چه زمانی روی پرده خواهد رفت.

محکوم به در قوطی ماندنیم

سجادی با اشاره به اینکه به اکران شدن فیلم‌هایش در فصل زمستان عادت دارد، گفت: اکثر فیلم‌های من به اکران زمستانی تبعید شدند. پس از چهل سال شعار، «انقلاب ما انقلاب فرهنگی است»، گفتن اقتصاد دلالی که ترکیبی از آمیزش سیاست و سرمایه است، حرف اول را می‌زند. اگر فیلمی حمایتی یا ارگانی یا به طور مثال خصوصی که پشتش به امکانات دولتی و حکومتی گرم است، باشد خارج از نوبت و قواعد دستور اکران می‌گیرد. از سویی نه دفتر پخش، نه سالن، نه سایت و نه حمایت امنیتی داریم، پس محکوم به در قوطی ماندنیم. کاری که در طول چهل سال کم و بیش با من انجام داده‌اند.

بسیار افسرده و عصبی هستم

کارگردان فیلم سینمایی «شیفته» با بیان اینکه در سینمای دولتی عقیدتی ما، حذف از همان جشن دولتی فیلم فجر شروع می‌شود و به موارد دیگر هم می‌رسد، ادامه داد: فیلم‌های «طلاقم بده به خاطر گربه‌ها»و «سودابه» قربانی این نگاه هستند. کافیست به فیلم‌های دو سال اخیر جشنواره ملی فیلم فجر نگاه کنید، پی می‌برید که چرا با من و امثال من چنین می‌کنند.

سجادی اضافه کرد:  نمی‌دانم اکران «سودابه» به چه زمانی موکول خواهد شد، ولی به دلیل اکران نشدن این فیلم بسیار افسرده و عصبی هستم. ۱۲ سال طول کشید تا بتوانم فیلم سینمایی بسازم و در نهایت هم چنین برخوردی با این فیلم شد. یک سال گذشته است و من همچنان حرف‌ها و اعتراضات سال گذشته را دارم، چون هیچ تغییری در روند کار آنها داده نشده است و می‌دانم تغییری هم نخواهد داشت، فقط سیاهه من قطورتر می‌شود.

او در پایان درباره اکران «طلاقم بده به خاطر گربه‌ها» گفت: ممکن است این فیلم در گروه هنر و تجربه اکران شود ولی هنوز مشخص نیست، البته در رابطه با اکران خارجی آن باید بگویم که «طلاقم بده به خاطر گربه‌ها» در جشنواره فیلم‌های آسیایی در بارسلونا حضور خواهد داشت.

در خلاصه داستان فیلم «سودابه» با نام قبلی «بازیچه» آمده است: مهرداد با سودابه، خواهر دوست و همکارش سیامک، ازدواج می‌کند و او را به خانه‌ قدیمی‌شان می‌برد تا در کنار مادرش سر کنند که با حوادثی روبه‌رو می‌شود.

رویا تیموریان، رضا بابک، ستاره اسکندری، آرمان درویش، ساناز سعیدی، رضا مولایی، آناهیتا درگاهی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

گفت‌وگو: زهرا دمزآبادی

دیدگاهتان را بنویسید