ما را در شبکه های اجتماعی بیابید

زمین گرم؛ عاشقانه‌ای با اولویت خانواده

منتشر شده در
نادر فلاح علیرضا خمسه سریال زمین گرم

آیا هستند کسانی مثل علی‌یار که پدری همچون استوار را با چنگ و دندان نگهداری و پرستاری کنند؟! پسری که حاضر نیست از پدر جلادی مثل استوار دست بکشد.

احمدرضا معراجی – بزرگ‌ترین دستاورد سریال «زمین گرم» برای خانواده‌ها می‌تواند نمک‌شناسی و نوع درست زندگی ایرانی اسلامی علی‌یار باشد؛ مردی که می‌تواند سخت‌ترین زن‌ها، مثل فروغ را عاشق خود کند.

سعید نعمت‌الله در «زمین گرم» به خوبی توانسته چهره یک مرد مومن واقعی را به تصویر بکشد، مردی که در کنار کاستی‌هایی که دارد آنقدر خوب است که زن یاغی و سرکشی همچون فروغ را رام می‌کند؛ مردی که افراد مشابه او این روزها انگشت‌شمار شده‌اند.

در زمانه‌ای که بیشتر فرزندان خواهان داشتن پدری پولدار و قدرتمند هستند، علی‌یار پدری را به دندان گرفته که نه تنها شباهتی به پدر که حتی شبیه انسان هم نیست؛ چه در گذشته کذایی خود و چه در زمان حال که ظاهرا دیوانه شده است.

«زمین گرم» شاید در برخی بخش‌ها ضعف‌هایی از لحاظ کارگردانی داشته باشد، اما سکانس‌هایی دارد که مختص به خود سعید نعمت‌الله است؛ چه دیالوگ‌هایش و چه قاب‌هایی که غیر از خود او کسی به آنها حتی فکر هم نمی‌کند.

در برخی از سکانس‌ها کاراکترها به قدری لج‌آور هستند که به سختی می‌توان چند دقیقه از سریال را تحمل کرد و این کاملا عامدانه است.

نعمت‌الله برای این سریال کاملا دانسته و آگاهانه از بازیگرانی بهره برده که در تئاتر سرآمد هستند، از اصغر همت و علیرضا آرا و علیرضا خمسه که برای خود در تئاتر صاحب سبک هستند تا صادق برقعی هنرمند ناشناخته نقش علی‌یار.

اما اگر بخواهیم فقط یک نفر را به عنوان بازیگر شاخص، متفاوت و تحسین‌برانگیز در این مجموعه انتخاب کنیم قطعاً کسی نیست جز نادر فلاح که بازی خوب و چشمگیری دارد، بازیگری که بعید است کسی تاکنون ایفای نقش ضعیفی از او دیده و به یاد داشته باشد.

این شب‌ها سعید نعمت‌الله با زمین گرمش توانسته تاحدی مخاطبان شبکه ۳ را بازگرداند و آنها را در ساعتی مشخص پای تلویزیون بنشاند. شبکه‌ای که روزگاری پرطرفدارترین شبکه رسانه ملی بود و امروز برنامه‌هایش از لحاظ جذب مخاطب با برنامه‌های شبکه چهار رقابت کند و اگر پخش مستقیم فوتبال و برنامه‌هایی که به واسطه حضور افرادی همچون احسان علیخانی پربازدید هستند، کنار بگذاریم، باید بگوییم شبکه سه چهاری شده است برای خودش.

شبکه‌ای که از برنامه ورزشی گرفته تا سریال‌ها و برنامه‌های سرگرم‌کننده زمانی سرآمد همه شبکه ها بود، حالا حتی نمی‌تواند رضایت ۹ درصد از مخاطبان را در حتی برنامه‌های ورزشی‌اش جذب کند که اگر مدیران لایقی داشت و اگر برنامه‌های خوبی تولید می‌شد به طور حتم با فضایی که امروز با آن مواجه هستیم، می‌توانست بیشترین میزان مخاطب و رضایتمندی را از آن خود کند.

در حال حاضر به قطعیت می‌توان گفت «زمین گرم» از معدود سریال‌های قابل توجه و مخاطب‌پسند سال ۹۹ است، هرچند با سبقه‌ای که از مدیران شبکه سه سراغ داریم، بیشتر گمان می‌رود که چنین انتخاب درستی از دستشان در رفته باشد، زیرا داشتن این بینش که ساخت سریال‌هایشان را به دست کسانی مثل سعید نعمت‌الله بسپارند، از آنها بعید به نظر می‌رسد.

بی‌درایتی افرادی مثل علی عسگری و فروغی طی این ۵ سال بر دوست و دشمن کاملا مبرهن شده است و حتی صدای افرادی مثل یامین‌پور را هم درآورده است و متاسفانه باید بگوییم «زمین گرم» دقیقا همان جاییست که امروز صدا و سیما به آن خورده و سال‌ها طول خواهد کشید تا بتواند از جایش بلند شود.

دیدگاهتان را بنویسید