ما را در شبکه های اجتماعی بیابید

رضا صادقی: فقط زمانی که به هنرمندان نیاز دارند، ما را مردمی معرفی می‌کنند

منتشر شده در
رضا صادقی برنامه نوروزترین نوروز

رضا صادقی خواننده و ترانه‌سرا که در بسیاری از مواقع همراه و همدل مردم بوده، از شرایط زندگی هنرمندان و مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، گفت.

به گزارش هفت خبر نیوز، رضا صادقی خواننده مطرح کشور درباره اثرات بیماری کرونا بر زندگی هنرمندان گفت: کرونا برای اهل هنر یک فاجعه بود، همه مشاغل، کم و بیش به کار خود ادامه دادند اما این هنرمندان بودند که بیشترین آسیب را از کرونا دیدند. پزشکان، کارگران، کارمندها و کاسب‌ها به نحوی به کار خود بازگشتند، اما هنرمندان به محض اینکه خواستند کاری انجام دهند، هجمه‌ای شدید و غیرمنصفانه‌ علیه آنها صورت گرفت.

این خواننده‌ی پاپ ادامه داد: هرگاه هنرمندان خصوصا خواننده‌ها خواستند اجرایی داشته باشند به آنها حمله شد و مورد اتهام قرار گرفتند که شما به فکر مردم نیستید و سلامتی مردم برای شما اهمیت ندارد. شما فقط به فکر خودتان و اجرای کنسرت‌هایتان هستید در صورتی که برنامه‌های هنری و اجرای کنسرت‌ها هم می‌توانست به همان گونه که کارهای دیگر انجام می‌شد و با تمهیدات مناسب، برگزار شود.

او با اشاره به جایگاه و نوع نگاه هنرمندان بیان کرد: درست است که از هنرمندان و فرهیختگان انتظار بیشتری می‌رود تا در کنار مردم و به فکر آنها باشند، اما بیشترین آسیب در دوران شیوع بیماری کرونا به هنرمندان وارد شد. بیماری کرونا برای هنرمندان و خوانندگان در حد یک فاجعه بود. اگر همین امروز یا یک ماه دیگر بگویند کرونا تمام شده و می‌توانید دوباره کارهای هنری خود را آغاز کنید، جدای از بحث مالی دو یا سه سالی طول می‌کشد که به شرایط قبل از کرونا بازگردیم.

هنرمندی که بنایی می‌کند و هنرمندی که ساز می‌فروشد…

این خواننده‌ی موسیقی پاپ با اشاره به وضع بد برخی از هنرمندان و نوازندگان گفت: نوازنده‌ای را می‌شناسم که بسیار متبحر و به اصطلاح دست به ساز است، اما برای امرار معاش کارگری ساختمان می‌کند نه اینکه کارگری ساختمان ایرادی داشته باشد اما این هنرمند به دلیل امرار معاش و نبود تامین مالی مجبور شده که این کار را انجام دهد.

او اظهار کرد: نوازنده‌ دیگری را سراغ دارم که وقتی سازش را خرید به حدی خوشحال بود که در پوست خود نمی‌گنجید و تا مدت‌ها پُز آن را می‌داد اما به دلیل گرفتاری مالی در یک سال اخیر مجبور شده سازش را بفروشد. شاید سخت‌ترین کار برای یک هنرمند و نوازنده این باشد که ساز خود را بفروشد. من هم زمانی چنین کاری را انجام داده‌ام و می‌فهمم که یک نوازنده در چنین مواقعی چه دردی می‌کشد. ۱۲ سال پیش به دلایلی مجبور شدم سازم را بفروشم، وقتی می‌خواستند آن را ببرند حتی نگاهش نمی‌کردم چون آن ساز رفیقم بود و بسیار برایم سخت بود که بخواهم از رفیقم جدا شوم. ببینید که وضعیت معیشت هنرمندان به کجا رسیده که حاضرند از ساز خود بگذرد تا امرار معاش کنند. ساز برای یک هنرمند یا نوازنده یعنی بخشی از وجودش اما در برخی از مواقع مجبوری که برای بخش دیگر از وجودت که زندگی و مسائل اقتصادی است، از ساز یا یک اثر هنری با ارزش بگذری.

فقط ۱۰ درصد هنرمندان زندگی بدون مشکل مالی دارند

صادقی درباره زندگی هنرمندان و سلبریتی‌ها گفت: کمتر از ۱۰ درصد هنرمندان یا سلبریتی‌ها زندگی بدون مشکل مالی دارند. خیلی از مسائلی که در اینستاگرام به آن پرداخته می‌شود واقعی نیست، خیلی از ماشین‌ها و زندگی‌های لاکچری که برخی افراد در اینستاگرام از خودشان به نمایش می‌گذارند، اجاره‌ای و فیک است. شاید فقط ۲ درصد از این هنرمندان و سلبریتی‌ها باشند که از قبل فکری برای آینده خود کرده‌اند اما اغلب آنها درآمد‌هایی که دارند و کارهایی که انجام می‌دهند، صرفا برای گذران زندگی روزانه کافیست.

او ادامه داد: بسیاری از هنرمندان فرصت نکرده‌اند برای جمع کردن مال و ثروت وقت بگذارند اما مردم فکر می‌کنند که هنرمندان در پر قو زندگی می‌کنند درحالیکه واقعا اینگونه نیست و این قشر نیز مشکلات خاص خودشان را دارند. زندگی‌هایی که در اینستاگرام منتشر می‌شود، تا حد زیادی به واقعیت شبیه نیست.

چرا هنرمندان؛ سلبریتیِ بی‌درد معرفی می‌شوند؟!

این خواننده ادامه داد: در همین رسانه ملی وقت‌هایی که به هنرمندان نیاز دارند آنها را هنرمند مردمی خطاب می‌کنند و به آنها هنرمند همراه و هنرمند مردمی می‌گویند اما اگر حرفی بزنی که باب میل آنها نباشد سریعا با تهیه یک گزارش تو را سلبریتیِ بی‌درد معرفی می‌کنند و هر آنچه می‌خواهند به هنرمندان می‌گویند! در واقع هیچ نوع حمایتی به صورت واقعی از طرف هیچ ارگانی از هنرمندان نمی‌شود.

این ترانه‌سرا افزود: اگر هرکسی در مورد هر موضوعی اظهارنظر کند ایرادی ندارد، اما کافی‌ست یک هنرمند درباره فلان موضوع اظهارنظر یا موضع‌گیری کند، سریعا او را به سیاه‌نمایی متهم می‌کنند یا می‌گویند سواد کافی برای اظهارنظر در مورد این موضوع ندارد. تمام حرف این است که هنرمندان و سلبریتی‌ها هم مثل دیگر مردم زندگی و حق اظهارنظر دارند.

خواننده پاپ ایرانی در ادامه درباره قطعه «یه چیزی میشه دیگه» که سال گذشته خوانده و مورد استقبال هم قرار گرفت، اظهار کرد: قطعه «یه چیزی میشه دیگه» را بدون هیچ برنامه‌ریزی خواندم، حدود هشت ماه پیش از خواندن این قطعه رضا شیری شعرش را برای من فرستاده بود و من هم گفتم که خوب است اما الان موقع مناسبی برای ساختش نیست. در شرایط کرونا دیدم که این قطعه می‌تواند به مردم کمک کند و شاید حال و هوای آنها را عوض کند که شکر خدا همینطور هم شد.

او ادامه داد: من با یک جمله دخترم که پرسید آیا همه ما با کرونا می‌میریم، به فکر افتادم که این قطعه را بخوانم و خواندم و خدا را شکر که مورد استقبال مردم قرار گرفت. البته پیش‌بینی می‌کردم که مورد استقبال قرار بگیرد و حال یکسری از مردم را خوب کند، اما فکر نمی‌کردم که این کلیپ هر روز در شبکه خبر پخش شود. اگر بگویم انتظار نداشتم که تا این حد بازخورد بگیرم به کار خودم شک کرده‌ام اما فکر نمی‌کردم تا این حد با مردم ارتباط برقرار کند و حال مردم را خوب کند.

صادقی تصریح کرد: خودی و ناخودی، موافق و مخالف و همه آنها که از من خوششان نمی‌آمد یا دوست داشتند، این کلیپ را دیدند. فکر می‌کنم که خیلی به‌جا بود و تا حدی هم لطف خدا شامل حالم شد.

رضا صادقی هم توان مجری‌گری دارد

او که اخیرا به عنوان مجری برنامه نوروزی شبکه پنج سیما در این برنامه حضور داشته، درباره اینکه آیا مجری‌گری را ادامه خواهد داد، گفت: من فیلم سینمایی هم بازی کرده‌ام، قهرمانی کشور در مسابقات بسکتبال با ویلچر را دارم، وزنه‌برداری کار کردم، آهنگسازی و تنظیم شعر انجام دادم، نوازندگی کردم و خیلی از کارهای دیگر؛ فکر می‌کنم که در اجرا هم بتوانم موفق باشم. از رضا صادقی که می‌شناسم بعید نیست که بتواند این کار را ادامه دهد و قطعا برای این کار از دوستانم که مجری‌های مطرح و شناخته شده‌ای هستند، کمک خواهم گرفت.

این هنرمند در پایان بیان کرد: بعد از فیلم سینمایی که بازی کردم چند نفر از دوستان که محبت داشتند، چند سکانس به من پیشنهاد کردند اما قبول نکردم چون در فیلمی که بازی کردم نقش اول بودم و تا حد زیادی نقش خودم را بازی کردم و این برایم جالب بود اما دیگر دوست نداشتم که در سینما فعالیت کنم و به بازیگری ادامه دهم. من در واقع مهمان یک فیلم در سینمای ایران بودم و خیلی خوش گذشت، اما دوست ندارم میزبان باشم چون اگر میزبان شوم دردسرش برایم زیاد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید