ما را در شبکه های اجتماعی بیابید

تکم‌چی‌ها خاطرات قدیمی را در «لبخند بهار» زنده می‌کنند/ اجرای یک سنت کهن به مناسبت چهارشنبه‌سوری

منتشر شده در

در بخشی از جشنواره «لبخند بهار» که اداره کل فرهنگی شهرداری تهران برگزارکننده آن است، با حضور تکم‌چی‌ها آیین‌ها و سنت‌های ایرانی زنده می‌شوند.

به گزارش هفت خبر نیوز به نقل از روابط عمومی جشنواره «لبخند بهار»، تکم‌گردانی یکی از آیین‌های منطقه‌ای و مشترک در مناطقی با گویش‌های آذری است که چند روز مانده به چهارشنبه سوری اجرا می‌شود و در نوروز هم ادامه دارد.

واژه تکم از دو بخش «تکه» و «م» تشکیل شده که «تکه» در زبان ترکی به معنی بز نر قوی هیکل است که همیشه جلوی گله حرکت می کند و گله را به چراگاه می‌برد. «م» نیز ضمیر ملکی اول شخص مفرد است و «تکم» در واقع به معنی بز نر من است و به کسی که تکم را می‌رقصاند، «تکم‌چی» می‌گویند.

تکم‌چی‌ها یا تکم‌گردان‌ها که در فرهنگ آذربایجان به عنوان سفیران نوروزی و نوروزخوانان شناخته می‌شوند، تکه (بز نر چوبی) را روی صفحه‌ای گرد در بین روستاییان می‌چرخانند و حرکت می‌دهند و اشعاری را درباره فرارسیدن بهار می‌خوانند. «تکم» عروسکی است چوبین که روی آن را با مخمل یا پارچه‌هایی به رنگ قرمز می‌پوشانند و روی این پارچه را با پولک، زنگوله، سکه و نیز پارچه‌های الوان و حتی آیینه تزیین می‌کنند.

در جشنواره «لبخند بهار» با حضور هنرمندان آذری، در ۲۲ منطقه تهران تکم‌گردانی می‌شود و تکم‌چی‌ها، ترانه‌های قدیمی درباره بهار و نوروز را برای خانواده‌ها و کودکان می‌خوانند.

جشنواره «لبخند بهار» به همت اداره کل فرهنگی شهرداری تهران از ۲۵ اسفندماه تا ۶ فروردین ماه ۱۴۰۱ در ۲۲ منطقه تهران برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید