ما را در شبکه های اجتماعی بیابید

استقبال قابل‌توجه فیلمسازان از جشنواره فیلم نخستین کنگره ملی شهدای غواص

منتشر شده در

منصوره بسمل دبیر جشنواره فیلم نخستین کنگره ملی شهدای غواص در نشست خبری این رویداد از استقبال بی‌نظیر مستندسازان و فیلمسازان کوتاه در این بخش خبر داد.

به گزارش خبرنگار سون آرت نیوز، نشست خبری نخستین کنگره ملی شهدای غواص با حضور محسن نظرپور مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات کیش و نایب رئیس نخستین کنگره ملی شهدای غواص، بهرام عرب‌وند دبیر اجرایی، دبیران بخش‌های مختلف کنگره، فرزند شهید علیرضا شمسی‌پور و اصحاب رسانه عصر روز جمعه ۲ دی‌ماه ۱۴۰۱ در سالن همایش‌های جزیره کیش برگزار شد.
در ابتدای این نشست نظرپور عنوان کرد: یکی از بزرگ‌ترین کنگره‌هایی که بعد از انقلاب در سطح کشور برگزار شده، نخستین کنگره ملی شهدای غواص است.
وی اظهار کرد: هیچ کاری بدون اشکال نیست و قطعا کار ما هم اشکالاتی دارد. از اصحاب رسانه و صاحب قلم می‌خواهیم نکات و کاستی‌ها را به ما گوشزد کنند.
نایب رئیس نخستین کنگره ملی شهدای غواص تاکید کرد: شهدا کسانی بودند که از جانشان گذشتند تا ما در این کشور با آرامش زندگی کنیم وگرنه هزاران اتفاق ممکن بود برایمان رخ دهد. ما با برگزاری این کنگره خواستیم برای یک بار هم که شده از خانواده این عزیزان قدردانی کنیم.
وی افزود: امیدواریم در دوره‌های بعدی استان‌های دیگر هم این کنگره را برگزار کنند، اما می‌خواهیم دبیرخانه اصلی در جزیره کیش باشد، چون کنگره ملی شهدای غواص اولین بار در کیش کلید خورده است.
در ادامه بهرام عربوند بیان کرد: بعد از اینکه آقای نظرپور پیشنهاد برگزاری یک همایش با موضوع شهدای غواص را داد، طی مرور زمان آن همایش به یادواره و با پیشنهاد سرداران بزرگوار به این کنگره تبدیل شد. ما ابتدا می‌خواستیم یک همایش برگزار کنیم‌، مثل سایر استان‌هایی که شهید غواص دارند و همایش های یک‌روزه‌ای در این زمینه برگزار کرده‌اند، اما از آنجا که از ابتدا به دنبال یک کار فاخر بودیم در نهایت به برگزاری یک کنگره رسیدیم.
وی افزود: خداراشکر می‌کنم که استقبال خیلی خوب بود. سه روز بعد از انتشار فراخوان‌ها با مشکلات اینترنت مواجه شدیم اما با این حال استقبال خوبی صورت گرفت.
عرب‌وند اظهار کرد: در این کنگره علاوه بر بخش‌های مختلف جشنواره دانش‌آموزی داشتیم هم داشتیم، نزدیک به ۱۴۰۰ اثر دانش‌آموزی به دست ما رسید که با توجه به جمعیت کیش و مشکلات اینترنت رقم قابل توجهی بود.
وی ضمن اشاره به نمایشگاه عکس و نقاشی که پیش از نشست خبری افتتاح شد و از برنامه های جنبی کنگره بود، گفت: فردا اولین روز کنگره است که برنامه‌ها از ساعت ۱۵:۳۰ آغاز می‌شود. در بخش ابتدایی برنامه‌ها با حضور ۲۲۵ نفر از ورزشکاران فوتبال با لباس‌های سبز و سفید و قرمز برنامه اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی ایران را داریم. پس از آن اجرا و رژه قایق‌های و تجهیزات دیگر دریایی را خواهیم داشت. یک ساعت مانور دریایی در سمت چپ و راست اسکله تفریحی برنامه بعدی روز اول است. پخش تصاویر قرآنی در اسکله تفریحی و پس از آن نماز جماعت مغرب و عشاء در ابتدای اسکله را خواهیم داشت.
عرب‌وند با اشاره به برپایی چهار موکب پذیرایی گفت: زمانی که نماز برگزار می‌شود، در مجاورت اسکله گروه نمایشی یک نمایش ۱۷ دقیقه‌ای با موضوع شهدای غواص داریم. در ۲۰۰ متری محل اجرای نمایش نیز ۱۸ غرفه‌ دانش‌آموزی داریم که از ظهر فردا فعالیت خود را شروع می‌کنند و به بهترین غرفه جایزه نفیس نقدی اهدا می‌شود.
وی افزود: در ادامه تصاویر شهدا که از خانواده‌های آنها تهیه کرده‌ایم به صورت تری دی مپینگ اجرا می‌شود.
اجرای روایت حبیب که متعلق به حوزه هنری با موضوع سردار سلیمانی است و در شهرهای مختلف اجرا می‌شود با موضوع شهدای غواص برنامه بعدی است و ساعت ۱۰ شب همزمان با ساعت عملیات کربلای ۴ نورافشانی خواهیم داشت.

دبیر اجرایی نخستین کنگره ملی شهدای غواص ادامه داد: روز دوم کنگره برنامه‌ها از ساعت ۹:۳۰ صبح آغاز می‌شود. در روز دوم میزبان مهمان‌های ویژه‌ای از جمله سردار علیرضا تنگسیری و سردار محمدجعفر اسدی، احمد وحیدی وزیر کشور، سید حمید سجادی وزیر ورزش، ۶۳ سردار و فرمانده جنگ و ۱۳ نماینده مجلس خواهیم بود. مداحی حاج صادق آهنگران، سخنرانی امام جمعه کیش، سخنرانی محمود انوشه، پخش
کلیپی بر اساس قطعه‌ای از رضا صادقی، اجرای زنده موسیقی توسط یکی از هنرمند عرصه موسیقی جزیره کیش از دیگر برنامه‌های روز دوم نخستین کنگره ملی شهدای غواص است. سید کمال هاشم‌زاده به عنوان مجری برنامه نیز در کنار ما خواهد بود.
وی تشریح کرد: آثار رسیده به جشنواره‌ها خیلی وقت پیش داوری شده و از روند داوری مستندسازی کرده‌ایم. رسول صدرعاملی، محمدعلی باشه آهنگر، سید ضیا هاشمی از جمله داورانی هستند که در طول برگزاری کنگره مهمان ما خواهند بود.

دبیر اجرایی نخستین کنگره شهدای غواص درباره دیگر برنامه‌های روز دوم این رویداد گفت: بعد از ناهار گشت تفریحی روی دریا داریم. همچنین یک کتاب حاوی به آثار بخش ادبی که در دومین روز کنگره رونمایی می‌شود. رونمایی از تمبر کنگره ملی شهدای غواص یکی از دیگر برنامه های ۲۴گانه این کنگره است.
وی تصریح کرد: کل کنگره شهدای غواص با حمایت بخش خصوصی، منطقه آزاد، جامعه هتلداران که برای میزبانی ما را همراهی کردند، برگزار می‌شود. علیرغم مشکل اسکان که به دلیل حضور ناگهانی جمعی زیادی همراه آقای تاج به جزیره پیش آمده، با همکاری جامعه هتلداران توانستیم مسئله اسکان مهمانان کنگره را حل کنیم.
ادامه این نشست به سوالات خبرنگاران اختصاص یافت.
عربوند در پاسخ به سوالی درباره جشنواره‌های مختلف کنگره گفت: از آغاز سه جشنواره ادبی، عکس خلاق و جشنواره رسانه را طراحی کرده بودیم که هر کدام شامل چند بخش بود. هر بخش جایزه اول، دوم وسوم، جایزه دانش‌آموزی و جایزه ویژه هیات داوران دارد. وقتی جلوتر رفتیم، جشنواره فیلم را اضافه کردیم و در ادامه بخش گرافیک و پوستر افزوده شد که با استقبال قابل توجهی همراه بود. در مسابقات دانش‌آموزی نیز ۹۹۸ نقاشی و ۲۶۳ دلنوشته و تعدادی روزنامه دیواری داشتیم.
وی ادامه داد: سردار مقدم‌فر مشاور فرهنگی سردار سلامی که برای خداقوت به همکاران یک روز مهمان ما بودند، پیشنهاد تولید فیلم با موضوع شهدای غواص راداشتند، اما به دلیل فرصت کمی که در اختیار داشتیم برای کنگره امسال امکان ساخت فیلم مهیا نبود و نتوانستیم اثری تولید کنیم یا سفارش تولید دهیم، ولی برای سال بعد قطعا خیلی قوی‌تر این کار را انجام خواهیم داد.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره جای خالی بخش تئاتر گفت: مقوله نمایش تاثیر بسیار زیادی دارد و بدون شک برای دوره‌های بعد بخش تئاتر را خواهیم داشت و این یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ماست.
از ابتدای سال فراخوان‌ها را منتشر خواهیم کرد تا نمایش مناسب تولید شود.
پس از آن منصوره بسمل دبیر بخش فیلم نخستین کنگره شهدای غواص در پاسخ به سوال یکی از رسانه‌ها مبنی بر اینکه آثار رسیده به بخش فیلم مشخصا درباره شهدای غواص بود یا به صورت عمومی به موضوع دفاع مقدس پرداخته بودند، گفت: آثار سینمایی کاملا با محوریت شهدای غواص بود. در این بخش تعداد زیادی مستند، چند کلیپ و چند فیلم کوتاه دریافت کردیم.
وی افزود: برای سال آینده قطعا آثاری با موضوع شهدای غواص تولید خواهد شد و بخش‌هایی مثل فیلمنامه نیز اضافه می‌شود.
در ادامه دبیران بخش‌های مختلف درباره آثار رسیده به جشنواره توضیح دادند.پیش از نشست خبری، نمایشگاه هنرهای تجسمی (عکس، پوستر، نقاشی) نخستین کنگره شهدای غواص با حضور مهدی کشاورز مدیرعامل منطقه آزاد کیش، محسن نظرپور مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات کیش و نایب رئیس نخستین کنگره ملی شهدای غواص، بهرام عرب‌وند دبیر اجرایی و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.

دیدگاهتان را بنویسید