ما را در شبکه های اجتماعی بیابید

داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر تا خانه ابدی بدرقه شدند/ پیام‌هایی از علی نصیریان، کیانوش عیاری و…

منتشر شده در

مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر صبح امروز چهارشنبه ۲۶ مهر با حضور جمع زیادی از هنرمندان در پهنه رودکی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار هفت خبر، هنرمندانی چون مسعود کیمیایی، بهمن فرمان‌آرا، مرضیه برومند، محمدمهدی عسگرپور، سعید نعمت‌الله، منوچهر شاهسواری، مجید مجیدی، رضا میرکریمی، محسن امیریوسفی، فرهاد آییش، مانی حقیقی، داریوش فرهنگ، همایون اسعدیان، حبیب ایل‌بیگی، مازیار میری، رخشان بنی‌اعتماد، نرگس آبیار، بهروز افخمی، سامان مقدم، فرهاد اصلانی، مهران مدیری، حامد بهداد، شهاب حسینی، محمدرضا گلزار، پارسا پیروزفر، مهدی سلطانی، هادی حجازی‌فر، علی مصفا، امیر جعفری، رامبد جوان، امیر جدیدی، بانیپال شومون، مسعود کرامتی، محمدعلی نجفی، احمدرضا درویش، امیر دژاکام، رهبر قنبری، سیروس الوند، شهرام اسدزاده، مصطفی کیایی، محسن کیایی، حبیب دهقان‌نسب، مهرداد صدیقیان، محمد کارت، آیدا پناهنده، ارسلان امیری، مسعود اطیابی، مرتضی شایسته، بهرام رادان، حسن پورشیرازی، مسعود جعفری جوزانی، بهزاد فراهانی، فرامرز قریبیان، گوهر خیراندیش، تهمینه میلانی، مجید توکلی، پژمان بازغی، امیر آقایی، رضا رویگری، سیامک انصاری، ایرج راد، تینا پاکروان، شبنم مقدمی، ژاله صامتی، هانیه توسلی، بهنوش طباطبایی، غزل شاکری، آناهیتا درگاهی، مهوش وقاری، بیوک میرزایی، محمدرضا دلپاک، ابوالحسن داودی، سیما تیرانداز، مهدی میامی، سیاوش خیرابی، همایون ارشادی، دانش اقباشاوی، علی اوصیوندف حمیرا رساضی، نیوشا ضیغمی، لاله اسکندری، رزیتا غفاری، علی مردانه، سامان سالور، جعفر پناهی، محمد رسول‌اف، سام قریبیان، احمد ایراندوست، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، مجید زین‌العابدین مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و … در این مراسم حضور داشتند.

پیش از آغاز مراسم ترانه «چرا رفتی؟» همایون شجریان و بخش‌هایی از موسیقی‌های فیلم سینمایی «سنتوری» پخش شد و مراسم راس ساعت ۱۰ صبح به صورت رسمی با قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید آغاز شد.

پس از قرائت قرآن بهرام رادان که اجرای این برنامه را به عهده داشت روی صحنه آمد و پس از خواندن چند بیت شعر ضمن اشاره به اینکه این رفتن ناباورانه بود، از حضار خواست تا به احترام ورود پیکر زنده‌یاد مهرجویی و همسرش بایستند.

سپس فرهاد آییش روی صحنه آمد و گفت: استاد علی نصیریان خارج از کشور هستنند و نتوانستند در این مراسم حضور داشته باشند، اما پیامی صوتی ارسال کردند.

نصیریان در این پیام گفته بود: «در غرب این خبر تکان‌دهنده بود، در بیماری با فکر و خیالات به سر می‌برم، مهرت بر دلم است. از اولین کار خلاقانه تو در کنارت بودم، افسوس که امروز در کنارت نیستم تا در آخرین سفر بدرقه در کنارت باشم و تابوتت را به دوش کشم. ای مهر فرزانه این چه روزگاری است که اشک و خون از آسمان می‌بارد.»

در ادامه مراسم مسعود کیمیایی روی صحنه آمد و در سخنانی کوتاه گفت: نمی‌توانم هیچ چیزی بگویم درباره او و رفتنش از این جهان، نمی‌توانم چیزی بگویم، درود بر همه.

پس از آن بهمن فرمان آرا روی صحنه آمد و گفت: داریوش جان قرار نبود این ملاقات اینجا باشد. من و داریوش سال ۶۶ هر دو به ایران بازگشتیم، او به سمت فلسفه رفت و من به سمت کارگردانی سینما رفتم. با هم دوست بودیم، رفیق بودیم و روزها و شب‌های زیادی را گذراندیم، هیچ نمی‌شود گفت. چگونه دوربین‌ها کار نکرد؟ داریوش باید تنها در کنار همسرش سلاخی شود؟ ما داریم کجا زندگی می‌کنیم؟ من حرف زیادی نمی‌زنم. دل ما شکسته است، همه چیز بد است، آیا قرار است هر هفته برای رفتن کسی اینجا جمع شویم؟ داریوش حقش بیش از اینها بود.

در ادامه علی مصفا برای خواندن پیام فریار جواهریان همسر سابق مهرجویی و صفا مهرجویی پسر زنده‌یاد داریوش مهرجویی که در خارج از کشور هستند، روی صحنه آمد و پیام آنها را خواند.

در متن پیام فریار جواهریان آمده بود: «چطور می‌توانم از همه دوستان و شیفتگان داریوش تشکر کنم؟ چگونه چنین مرگ هولناکی برای این مرد بزرگ رقم خورد؟ دلم به این خوش است که نسل جدید فیلم‌هایت را کشف می‌کنند و معنای خاصی از آن پیدا می‌کنند. داریوش هنرمند واقعی بود و در همه آثارش لایه‌های مختلفی را به نمایش می گذاشت. چند سال است مشغول نوشتن خاطرات هستم اما افسوس که این هفت ماه اخیر با داریوش قهر بودم، نمی‌شود اینگونه بدون خداحافظی بروی، دلم پیش موناست که چگونه یک شبه تنها شد. پیش صفا و مریم که چطور پدرشان را از دست دادند.»

در پیام صفا مهرجویی نیز چنین آمده بود: «دنیا نه تنها یک هنرمند بزرگ که یک پدر خوب را از دست داد، امیدوار بودم بار دیگر او را در آغوش بگیرم و از رمان آخری که خواندم، برایش بگویم اما دنیا جور دیگری رقم خورد. یاد پدرم در خاطر بیشمار ایرانی و غیر ایرانی در سراسر دنیا زنده خواهد ماند؛ هم از طریق آثارش هم از زندگی شریفش. از صمیم دل قدردان هم‌میهنان هستم که در این لحظات اندوهناک به ما قوت بخشیدند به ویژه از هنرمندان که این گردهمایی را در غیاب من برای پدرم تدارک دیدند.»

در ادامه پیام کیانوش عیاری نیز خوانده شد.

در این پیام آمده بود: «او متبحرترین ترسیم‌کننده زندگی بود. او در فیلم‌های پیچیده خود هم چنین ویژگی داشت. او با بینش ‌و دانش خود می‌توانست روایت مطلوبی از زندگی داشته باشد بدون اینکه آن را زندگی کرده باشد و اما این جنایت هولناک معمایی است که به زودی ابعاد آن روشن می‌شود.»

پس از آن محسن امیریوسفی رئیس کانون کارگردانان نیز روی صحنه آمد و گفت: بعد از مرگ غم‌انگیز کیومرث پوراحمد در اول بهار، شاهد مرگ فجیع داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر در اول پاییز هستیم. قتل این کارگردان و وحیده محمدی‌فر همسرش را تسلیت می‌گویم. بعد از مرگ غم‌انگیز کیومرث پوراحمد شاهد مرگ فجیع این دو هستیم.

او در ادامه پیام کانون کارگردانان را قرائت کرد. در بخشی از این پیام آمده بود: «این شب پایان تلخی شد برای سینمای روشنفکری.»

در این پیام از سینماگران مختلفی مانند تقوایی، کیارستمی، حاتمی و… نام برده و درخواست شده بود شرایط برای فیلمسازی همه فراهم شود.

کانون کارگردانان همچنین درخواست کرد که عاملین این حادثه در هر لباسی شناسایی و مجازات شوند.

سپس مرضیه برومند مدیرعامل خانه سینما پشت تریبون آمد و عنوان کرد: نمی‌دانم چه بگویم. قرار بود متنی نوشته شود و دوستان ما دیروز در خانه سینما جمع بودند تا من به عنوان مدیرعامل بدبخت خانه سینما بخوانم، اما هیچ کلماتی نمی‌توانست این درد بزرگ و این فقدان فجیع را توصیف کند. من مجبور شدم بیایم و صحبت کنم، نمی‌دانم چه بگویم. قاصرم از گفتن عظمت دردی که خانه سینما به دوش می‌کشد. خانه سینما الان عزادار است، اما باید به هم تسلیت بگوییم، ما کارگردان درخشان و تاثیرگذاری را از دست دادیم، او با «دایره مینا» باعث شد سازمان انتقال خون احداث شود، این تاثیر هنرمند است.

وی ادامه داد: دکتر اقبال وزیر وقت چند سالی مانع پخش فیلم شد، پخش «گاو» هم ممنوع بود، اما همین «گاو» توانست در سینمای بالنده ایران را روی جهان باز کند. تا هنرمندان زنده هستند به آنها برسید، بذر پوراحمد، مهرجویی، پسیانی در دل این هنرمندان جوان هست، بگذارید کار کنند. آنها دلسوز این مملکت هستند، آن‌ها جوان هستند، آستانه درد هنرمندان پایین و سیاستمداران بالا است. ما همه در این سرزمین ماندیم چون اینجا را دوست داریم، با ما خوب باشید. ما حتی با اسرائیل و صهیونیست هم می‌جنگیم. به همه تسلیت می‌گویم.

سپس پیام صوتی مریم مهرجویی که در این مراسم حضور نداشت پخش شد. در این پیام آمده بود:

«از طرف خودم و برادرم از همه تشکر می‌کنم. از همه هنرمندانی که با پدرم همکاری داشتند تشکر می‌کنم. از همه دوستدارانش هم سپاسگزارم. عشق و محبت همه را حس می‌کنم، از تمام مردم ایران که در این مدت به ما پیام داده‌اند و درگیر این ماجرا شده‌اند، سپاسگزارم. همه ما در یک شوک بزرگ هستیم. همه ما شیفته داریوش مهرجویی بودیم، از طرف خودم می‌توانم بگویم که پدرم به قول حمید هامون تخته شلنگ می‌انداخت ولی با همه این کارها و ژست‌ها و ادا و اطوارها قلبش ساده و بی شیله پیله بود. به خاطر همین قلب و آن قدرتی که داشت، بیان آن لحظات معجزه آفرین زندگی سخت است. در همه بالا پایین ها فقط نور آن قلبش را می‌دیدم که ما را به جلو می‌برد.»

در پایان مونا مهرجویی دختر کوچک داریوش مهرجویی هم گفت: نمی‌دانم چه بگویم. از همه تشکر می‌کنم که حضور پیدا کرده‌اند. من تنها احساسی که دارم این است که پدر و مادرم کنارم ایستاده‌اند، شانه‌های مرا گرفته‌اند و از من می‌خواهند بایستم. می‌دانم کنارم هستند. به قول پدرم قاتلان میان ما هستند، امیدوارم بتوانیم هر چه سریع‌تر آنها را پیدا کنیم.

پس از آن پیکر این هنرمند و همسرش در میان اندوه هنرمندان و دوستدارانش به سمت خانه ابدی بدرقه شد.

پایان بخش این مراسم پخش قطعه «روزگار قریب» علیرضا قربانی بود.

دیدگاهتان را بنویسید